Delte ut rusbrus

Når truer myndighetene med å inndra bevillingen til Ringnes.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I midten av desember fikk forbipasserende i Bogstadveien i Oslo tilbud om å teste alkoholholdig cider. De som sa ja ble med ned i en kjeller hvor de prøvesmakte, før de fikk med seg tre bokser hjem for ytterligere testing, skriver Aftenposten.

- Dette ser vi på som veldig uheldig. Ut fra beskrivelsen av hva som skjedde, er dette et klart brudd på alkohollovens bestemmelser om markedsføring, sier direktør Bjørn-Inge Larsen i Sosial- og helsedirektoratet.

1. januar er rusbrus i salg i vanlige dagligvarebutikker.

- Det gjør ikke saken bedre at bryggeriet har brutt markedsføringsbestemmelsene flere ganger i det siste, både når det gjelder reklame for øl og en annonse i forbindelse med bryggeriets eget jubileum. De har fått beskjed om at bruddene må opphøre, ellers vil vi vurdere å inndra bevillingen, sier Larsen til avisa.

Ringnes på sin side, forstår ikke kritikken.

- Den markedsundersøkelsen som vi har gjennomført om rusbrus, er en helt ordinær metode som har vært benyttet tidligere. Vi skal lansere helt nye merker på markedet, som nordmenn ikke kjenner, sier informasjonssjef Anne Marit Schiong til Aftenposten.