- Den automatiske fartsstyringen var ikke aktiv

Fortsatt full forvirring om hva som skjedde med dødsflyet i San Francisco.

ULYKKE: Piloten på Boeing 777 flyet ville avbryte landingen før flyet krasjet lørdag. To av 307 passasjerer døde. Foto: AFP PHOTO/JOSH EDELSON
ULYKKE: Piloten på Boeing 777 flyet ville avbryte landingen før flyet krasjet lørdag. To av 307 passasjerer døde. Foto: AFP PHOTO/JOSH EDELSONVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den automatiske fartsstyringen (autothrottle) skal ha vært aktivert, men ikke aktiv da flight 214 fra Asiana Airlines krasjlandet i San Francisco lørdag forrige uke.

Å sette på fartsstyringen i en Boeing 777 er, ifølge AP, en operasjon i to steg. Først aktiverer man den, så må den slås på for å justere forhåndsinnstilt fart. Dermed vil kraften fra motorene justeres slik at flyet til enhver tid holder ønsket hastighet.

Det er fra før kjent at flyet holdt altfor lav hastighet og høyde da det kom inn til landing på storflyplassen. Pilotene forsøkte å avbryte landingen i siste øyeblikk, men halen slo ned i en barriere som skiller rullebanen fra sjøen og ulykken var et faktum.

Tar tid å fastslå årsak I tilfellet flight 214 var kun det førstnevnte steget gjennomført, ifølge etterforskningsleder Deborah Hersman i den amerikanske havarikommisjonen, NTSB.

AP siterer Bob Coffman, American Airlines-kaptein på samme flytype, på at den eneste måten flyet kunne tape fart så fort var ved at autothrottelen var nøytral, eller altså ikke slått på.

Å fastslå den endelige årsaken til ulykken kommer til å ta flere måneder, ifølge Hersman. Hun oppfordrer til å ikke trekke forhastede konklusjoner om hva som forårsaket krasjen.

Forsøkte å avbryte Resultatene av de første undersøkelsene etter ulykken viser at flygeren ønsket å avbryte landingen. Samtidig opplyser flyselskapet Asiana Airlines at flygeren var under opplæring for langdistanseflygninger med Boeing 777. Det var første gang han forsøkte å lande et slikt fly i San Francisco.

Opplysninger fra ferdskriveren og taleregistratoren tyder på at landingen så ut til å løpe problemfritt fram til sju sekunder før ulykken inntraff lørdag. Da forsøkte mannskapet å øke farten, opplyser Hersman i USAs nasjonale råd for transportsikkerhet på en pressekonferanse på flyplassen i San Francisco søndag.

- Farten var langt under idealfarten, sier Hersman.

Ulykken er den første som har ført til omkomne med flytypen Boeing-777. Flytypen ble tatt i bruk i 1995.

To kinesiske tenåringsjenter omkom og 39 personer er fortsatt på sykehus etter ulykken.