DÅRLIG BUSINESS: På tre år har Joe & The Juice Norge tapt 22,7 millioner kroner. Selskapet har aldri tjent penger. Likevel mener styret at forutsetningene om fortsatt drift er tilstede. Foto: John Fuller / Finansavisen
DÅRLIG BUSINESS: På tre år har Joe & The Juice Norge tapt 22,7 millioner kroner. Selskapet har aldri tjent penger. Likevel mener styret at forutsetningene om fortsatt drift er tilstede. Foto: John Fuller / FinansavisenVis mer

Har tapt 22,7 millioner i Norge

Den danske juicegiganten blør penger på det norske markedet

Lønnsomheten i juice- og kaffebarkjeden Joe & The Juice er alt annet enn saftig. I fjor tapte selskapet 13,6 millioner kroner.

(Finansavisen): Med 35 utsalgssteder på det sentrale Østlandet er Joe & The Juice blitt en trussel for de store kaffekjedene. Men i motsetning til Starbucks, Kaffebrenneriet og Espressohouse, blør den danske juicegiganten penger på det norske markedet.

I fjor økte omsetningen i Joe & The Juice Norge med 33,8 prosent til 122 millioner kroner. Likevel bedret driftsresultatet seg bare med 450.000 kroner til et tap på 8,2 millioner kroner.

Til tross for en marginal bedring i driftsmarginen, forverret årsresultatet seg dramatisk fra et tap på 5,6 millioner kroner til minus 13,6 millioner kroner. Dette skyldes i hovedsak en økning i finanskostnadene på 9,5 millioner kroner.

- Folk blir lei

NHH-professor og leder av Center for Service Innovation, Tor W. Andreassen, er redd for at Joe & The Juice vil fortsette å slite økonomisk og etter hvert forlate det norske markedet.

- Joe & The Juice har et trendkonsept. Kjeden satser på et begrenset produktsortiment levert av hippe servitører til lyden av kul musikk. Dette blir folk fort lei av, sier Andreassen.

- Videre har selskapet en aggressiv ekspansjonsstrategi knyttet til lokasjoner med høy husleie. Dette gjør det vanskelig å tjene penger, fortsetter han.

Negativ egenkapital

På bare tre år har Joe & The Juice tapt 22,7 millioner kroner i Norge. Som følge av de dårlige resultatene har gjelden steget med 75,3 prosent til 96,6 millioner kroner i samme periode. Dermed er fortegnet på egenkapitalen snudd fra pluss til minus.

- De siste to og et halvt åra har vi åpnet 24 nye butikker. Dette har ført til en stor økning i avskrivningskostnadene. Videre har svakere norsk krone påvirket oss negativt, sier finanssjef Sam Hasanpour i Joe & The Juice.

Ved utgangen av året hadde juicekjeden 20,3 millioner kroner i negativ egenkapital. Likevel vurderer styret likviditeten som god i årsberetningen.

De skriver: «En følger utviklingen nøye, og det vil innen rimelig tid iverksettes tiltak for å styrke selskapets egenkapital».

Den norske virksomheten skylder 53,8 millioner kroner til søsterselskaper i andre land.

Optimister

I årsberetningen skriver styret at forutsetningene om fortsatt drift er til stede. De mener også at resultatet vil forbedres.

«Til grunn for denne antakelsen ligger resultatprognoser for år 2018, og konsernets langsiktige prognoser for åra framover», heter det i årsberetningen.

Ifølge styret avhenger resultatet av vekslingskursen mot danske kroner og euro, da selskapet har gjeld i nevnte valutaer. Siden desember har begge valutaene styrket seg med litt over 5 prosent. Dermed er det nærliggende å tro at finanskostnadene vil øke på bekostning av resultatet.