Den ene får refs og den andre får ingen negative reaksjoner

Ser du forskjell på reklamefilmene?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Reklamevideoen øverst i saken har fått refs fra publikum.

Advertising Standards Authority (ASA), som tar imot og behandler klager i forbindelse med reklame og promotering i Storbritannia, tar sterk avstand fra denne reklamevideoen.

- Dette er nøye klakulert fra reklamebyråets side. De vet akkurat hvilke reaksjoner som venter når de lager slike annonser, sier Tron Blindheim, sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen.

Renault har laget to reklamefilmer i samme stil. Den ene videoen viser lettkledde kvinner som danser rundt bilen, den andre viser dansende menn i bar overkropp.

Nå er videoen klippet på nytt og de heftigste scenene er tatt ut av videoen.

Diskriminerende? Det er bare videoen der damene er i fokus som har fått klager på at den skal være stereotypisk, og fremstiller kvinner som et objekt.

Videoen med dansende menn har ikke fått negative reaksjoner.

Blindheim tror ikke reklamebyrået bak videoene ville bøte på skaden ved å lage to like videoer med forskjellig kjønn.

- De vet at rekasjonene kommer uansett. Det er ikke vondt ment, de vet hva de gjør. Seksualitet er tabu og det skal lite til for at folk blir provosert, sier han.

- De fryder seg, og ler hele veien til banken.

Ifølge ASA var bruken av burlesk-danserene i overkant.

«Vi stiller spørsmåltegn ved bruk av sakte film, lengden på dansescenen og forandring i musikken. Det hadde en annerledes stemning enn resten av reklamefilmen», sier ASA i en uttalelse, ifølge Daily Mail.

Økende trend Selv om vi har sett denne type strategi fra reklamebyrå flere ganger tidligere, tror Blindheim trenden kommer til å fortsette framover.

- Det kommer til å bli mer av det. De vet at det kommer en hale med artikler. Og  journalister vil skape diskusjon og dra leserne med inn i det redaksjonelle, mener han.

Vi har også lignede tilfeller i Norge. Blant annet hadde klesgiganten Jack & Jones i sin reklamekampanje lansert filmen «Jack & Jones Fitness Club» der en lettkledd kvinne har en av hovedrollene.

Det skapte sterke reaksjoner.

Dagbladet skrev nylig om en reklamevideo som viser en mor som legger an på tenåringssønnens kompiser. ASA gikk god for den videoen.

Gir god plassering Blinheim mener medienes dekning av oppstyret rundt slike kampanjer, får reklamebyråene til å sette seg som mål å hele tiden bevege seg i grenseland.

- De vet at det gir gode plasseringer og får mulighet til å snakke om produktet i en redaksjonell artikkel.

Så kan man spørre seg om mediene skal hindre debatt rundt kontroversielle kampanjer i framtiden og velge å ikke rette et kritisk blikk på tematikken.

- Trenden vil fortsette i og med at mediene skriver slike artikler, sier Blindheim.