Den gode forbruker

Forbruket øker selv om finansministeren melker oss og statsministeren stadig pukker på at det er «verdian» som teller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DET ER BLITT

stille om Lidl. Noen har vel dristet seg inn hos nykommerne i dagligvarebransjen. De finner rett nok ikke aviser der, men ifølge handlekurvene i de samme avisene, er det billigere på Lidl enn i de urnorske kjedene som hittil har hatt nær 100 prosent av markedet. Og styrket konkurranse er jo bra i en liberal markedsøkonomi. Men er det noe mer med Lidls varer? Se, det hører vi lite om. Vi vet at det er en tysk lavpriskjede med en spesiell bedriftskultur. Vi vet de primært selger sine egne merker uten miljø- eller opprinnelsesmerking. Men det er åpenbart heller ikke vi forbrukere så veldig opptatt av. For handlekurvene i avisene dreier det seg nesten bare om kroner og øre. Samfunnsmessige eller sosiale konsekvenser av kjedenes prispolitikk og vareutvalg inngår ikke i omtalen.

NÅ HANDLER

ikke den moderne kunderollen bare om dagligvarer. Og det er mulig at velutdannede forbrukere etter hvert vil kreve mer både av produsenter og selgere enn kunnskap om priser og overflatiske kvalitetsvurderinger. Forbruk er noe som angår oss alle. Super'n er blitt vår tids kirke og forbrukeropplysning er blitt tidas evangelium. Synden ligger i faren for overvekt og sykdommer knyttet til det. Mediene anbefaler et eple om dagen og de har sluttet opp om politikernes kamp mot tobakken, sukker og andre djevelske produkter. Men ellers er mediene merkelig endimensjonale når det gjelder varevurderingene. For det meste appelleres det til vår grådighet. Vi gis ingen veiledning i å opptre som bevisste forbrukere som også kan gjøre innkjøp under en samfunnsansvarlig synsvinkel.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer