Den ikoniske 90-tallsleken gjør comeback

Husker du Tamagotchi? Nå kommer den i oppdatert utgave, med en rekke nye funksjoner.

NY UTGAVE: 90-tallsfarsotten Tamagotchi lanseres i ny, oppdatert utgave. Foto: NTB Scanpix
NY UTGAVE: 90-tallsfarsotten Tamagotchi lanseres i ny, oppdatert utgave. Foto: NTB ScanpixVis mer

Den lille eggeformede leken ble et «must have» verden over kort tid etter lanseringen i 1996. Nå er Tamagotchien tilbake i oppdatert versjon, melder blant andre Wired.

Den opprinnelige versjonen hadde en fargeløs skjerm, og var et slags elektronisk kjæledyr som eieren måtte gi mat, omsorg og vask for å holde i live. Hvis ikke ville den bli syk og til slutt «dø».

Nå har den japanske produsenten Bandai oppdatert den, og lagt inn en rekke nye funksjoner.

Nye funksjoner

Den nye versjonen har fått navnet Tamagotchi On, og ser på overflaten ganske lik ut som den opprinnelige. Nøkkelfunksjonene er de samme, men den har fått fargeskjerm, og leken har utviklet seg fra et kjæledyr til en «karakter», ifølge produsenten.

I tillegg til å oppdra «dyret» kan de nå kunne kobles opp mot hverandre, slik at de kan leke med andre Tamagotchier, dra på turer eller gi hverandre gaver. Du kan også gifte to Tamagotchier med hverandre, og etter hvert oppdra flere generasjoner i Tamagotchi-familien din.

TAMAGOTCHI: Slik så den opprinnelige versjonen ut da den ble lansert på 90-tallet. Foto: NTB Scanpix
TAMAGOTCHI: Slik så den opprinnelige versjonen ut da den ble lansert på 90-tallet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Seinere i år lanserer selskapet en app som lar deg koble Tamagotchien opp mot brukere over hele verden, men den skal ikke la barn snakke med noen de ikke kjenner. Leken åpner heller ikke for å bruke ekte penger til å kjøpe tjenester som barnevakt eller et bedre måltid i spillet.

Brukergrensesnittet med tre umerkede knapper som brukes til navigering på skjermen beholdes, men prisen har økt betraktelig. Den originale Tamagotchien ble solgt for 18 dollar (74 kroner), mens den nye vil koste 60 dollar (550 kroner).

Selskapet retter seg ikke bare mot nostalgiske voksne, men ønsker å introdusere retro-leken til en ny generasjon barn som aldri fikk oppleve gleden på 90-tallet.

Retrobølge

- Fanskaren vår er allerede veldig spente og har lagt inn bestillinger, sier markedsdirektør i Bandais amerikanske avdeling, Tara Badie, til BBC.

Leken har imidlertid aldri vært helt borte fra markedet, forklarer hun. Selskapet har stadig oppdatert og sluppet nye versjoner på det japanske markedet. I forbindelse med 20-årsjubileet fra da Tamagotchi virkelig inntok verden, slapp selskapet en versjon på det amerikanske markedet i for to år siden.

Leken er en av mange produkter i spillverden som har blitt relansert som del av en retrobølge de siste åra. Det har nå gått snart tre år siden nostalgiske Pokémon Go tok verden med storm, og folk travet rundt i byene med telefonene sine.

Før jul i fjor fulgte også Playstation i konkurrentenes spor da de lanserte en miniutgave av den klassiske konsollen som opprinnelig kom til Norge i 1995.

Chana Baram, analytiker i markedsanalysebyrået Mintel, sier til BBC at det har vært en markant økning i retroprodukter som gjør comeback den siste tida.

- Vi er vant til det når det kommer til klær og mote, men nå har gamle produkter også blitt mer trukket fram.

Sjefstrateg i reklamebyrået Ogilvy, Asia Benoit Wisser legger til at produktene trekker fram minner fra våre formative år, og at vi ved å bruke dem, trigger disse assosiasjonene som gir oss positive følelser og en form for trygghet.