- Den kan lukte fælt og spesielt

Men vi går ikke tilbake på Vinmonopolet for å klage.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke all vin er like fin. Mellom fem og ti prosent av all vin er faktisk dårlig. Likevel er det svært få som klager og leverer den tilbake til Vinmonopolet.

- En av årsakene til at ikke flere returnerer vin er nok at det er vanskelig å oppdage når den er dårlig. Det kan lukte fælt og spesielt, men det betyr ikke nødvendigvis at det er feil, sier fungerende informasjonssjef Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet til Dagsavisen.

Han råder folk til å ikke drikke vinen hvis de synes lukten er vemmelig. Det er en indikasjon på at noe er feil og at man heller bør ta den med tilbake til butikken, sier han.

Feil ved kork er det største problemet. Men nå går stadig flere produsenter over til andre lukkemekanismer enn naturkork, som syntetiske korker eller skrukorker.

Vin kan også være preget av skjønnhetsfeil, som når det er vinstein i vinen. Også bunnfall er en ufarlig skjønnhetsfeil, men da kan vinen helles forsiktig ut.

- Korkfeil kan minne om mugg eller fuktig kjeller, sier Lorentzen.

Over 50 prosent av salget av vin i Norge er pappvin. Selv disse kan returneres.

- Alle kvalitetsfeil bytter vi, men sier at det helst skal være med kvittering, og at det skal være nok innhold til at vi kan ta en vurdering, sier Lorentzen.

KLAG HER: Du kan alltid gå tilbake og klage om du mener vinen du har kjøpt er dårlig vare. Men mange tør ikke utfordre de kyndige bak skranken. Foto: Jeanette Landfald
KLAG HER: Du kan alltid gå tilbake og klage om du mener vinen du har kjøpt er dårlig vare. Men mange tør ikke utfordre de kyndige bak skranken. Foto: Jeanette Landfald Vis mer

(NTB)