-Den mest alvorlige feilen vi har hatt siden vi begynte med mobiltelefoni

Jon Fredrik Baksaas snakker ut om mobilskandalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): På en pressekonferansen i formiddag, snakker Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas om det som skjedde da hele mobilbilnettet  gikk ned fredag for en uke siden.

- Det er mye å beklage for en teleoperatør som ender med at telenettet deres faller ned. Det er nesten en teleoperatørs mareritt. Dette er den mest alvorlige feilen vi har hatt siden vi startet med mobiltelefoni i 1993, innrømmet Baksaas.

Rundt 3 millioner mobilkunder kunne verken ringe eller sende sms fra litt før klokken 14. Problemene var ikke fikset før rundt midnatt.

Beklager Baksaas beklaget ekstra sterkt at feilen skjedde i pinsehelga, da det var en akutt flomkatastrofe i Gudbrandsdalen og Østerdalen. 

- Vi beklager sterkt det som skjedde og at vi brukte så lang tid på å fikse feilen, sa Baksaas.

Og la til:

- Vi fikk heldigvis ingen hendelser med konsekvenser for liv og helse, så vidt vi vet.

Ifølge Baksaas har Telenor i helgen og dagene fram til i dag jobbet med å finne årsaken til svikten.  

- Vi har jobbet intenst med å finne årsaken, både om den ligger i utstyr og rutiner. Vi har i dag sendt en rapport om dette til Post- og teletilsynet, sa Baksaas.

Var i utlandet
Da telenettet falt ned, befant Baksaas seg i utlandet. Han svarte ikke på henvendelser fra media før på lørdag.

- Denne situasjonen har utviklet seg til å handle om min person og min håndtering av krisen. Jeg vil si at jeg var tett på kriseledelsen under hele krisen til tross for det media har skrevet. Jeg erkjenner at jeg burde vært tilgjengelig for media tidligere. I etterpåklokskapens lys ser jeg også at det rette hadde vært å reise rett til Norge, sa Baksaas.

Slo ut nettet selv Telenors direktør for drift og utbygging Ingrid Lorang, innrømmer at det var Telenor selv som slo ut nettet. 

- Vi fikk beskjed fra noen kunder at de hadde problemer. For å fikse feilen valgte vi å skru av én av to trafikkservere. Dette er en operasjon som tok ti minutter. Den andre skulle da ta over, sier Lorang.  

I stedet slo de ut sitt eget nett. Trafikken mellom servere i mobilnettet øktet lagt utover normalt nivå. Til slutt fikk den så stort omfang at serverne ikke lenger klarte å koble anrop og sms til mottakeren.

- Vi fikk det vi kaller en signaleringsstorm. For å sammenlikne det med biltrafikk så ble effekten at vi fikk en kø og så en totalt stans, sier hun.

- Det som skjedde skal i utgangspunktet ikke skje, sa Lorang.

Hun sier de nå har brukt tid på å gå gjennom hva som gikk galt, de har satt i gang tiltak for å hindre at det skjer igjen og vil iverksette flere tiltak.

- Når det skjedde allikevel så har vi ett eller annet sted gjort en feilvurdering. Dette vil vi ettergå. Vi har allerede gjort noe med kapasiteten der det er mulig, sier hun.

Telenor fakturerer ikke sine kunder for mobiltjenester i pinsehelgen.

- I kroner og øre koster dette oss 100 millioner kroner, opplyste Telenor på pressekonferansen.