Tiangong-1:

Den ni tonn tunge romstasjonen er på vei til jorda: - Treffer 1. april

... men risikoen for at den treffer mennesker, er veldig liten.

NI TONN: Den kinesiske romstasjonen Tiangong-1 skal treffe jorda 1. april, ifølge Aerospace.org. Håpet er at delene av den som er igjen etter at den bryter atmosfæren, ikke vil treffe bebyggede områder. Video: KMTR, CNN Vis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Tiangong-1 er navnet på den kinesiske romstasjonen, som ble oppskutt 30. september i 2011.

Planen var at romstasjonen skulle være fungerende i to år. Nå er vi i 2018, og romstasjonen på ni tonn er på vei tilbake til jorda - ukontrollert.

- Vil ikke brenne helt opp

The Aerospace Corporation anslår at den vil lande 1. april, med et slingringsmonn på to dager. Hvor den vil lande, og nøyaktig hva som blir igjen av den når den treffer jorda, vites ikke nøyaktig.

  • Se video av Tiangong-1 øverst i saken.

- Alle satellitter som går i lavbane, (en høyde mellom 300-600 kilometer), vil føle litt friksjon fra den ytterste, tynne delen av jordatmosfæren. De mister derfor hele tiden litt høyde, og farten økes. Når de kommer lavere brenner de til slutt opp i atmosfæren, forteller Pål Brekke, seniorrådgiver for romforskning ved Norsk Romsenter, til Dagbladet.

Brekke forteller at den kinesiske romstasjonen nå er nede i en høyde «på bare 200 kilometer», noe som gjør luftmotstanden høy, og som fører til at den raskt mister høyde for hver dag som går.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer