Den norske cowboyen

Knute Nelson var den første nordmannen til å bli senator i USA. Valgkamp i det ville vesten på 1800-tallet var preget av korrupsjon, store pengesummer og valgfusk.

POLITIKER I DET VILLE VESTEN: Norske Knute Nelson var en svært populær politiker, og ville mest sannsynlig blitt presidentkandidat i USA på slutten av 1800-tallet hadde det ikke vært for at han var født i Norge, mener forfatter Sverre Mørkhagen. Mandag lanserer han boka «Drømmen om Amerika. Innvandringen fra Norge 1825-1900». Her vier han et helt kapittel til nordmannen, som hadde sete i Representantenes hus, var guvernør i Minnesota og føderal senator fra 1895-1923.
POLITIKER I DET VILLE VESTEN: Norske Knute Nelson var en svært populær politiker, og ville mest sannsynlig blitt presidentkandidat i USA på slutten av 1800-tallet hadde det ikke vært for at han var født i Norge, mener forfatter Sverre Mørkhagen. Mandag lanserer han boka «Drømmen om Amerika. Innvandringen fra Norge 1825-1900». Her vier han et helt kapittel til nordmannen, som hadde sete i Representantenes hus, var guvernør i Minnesota og føderal senator fra 1895-1923. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Knute Nelson ble født i Evanger nær Voss i 1842, men vokste opp på Koshkonong-prærieren i Wisconsin. Alenemora Ingebjørg tok med sønnen og emigrerte til Amerika da han bare var 7 år gammel.

Nelsons politiske karriere plasserte ham i historiebøkene, og i dag står en stor granittstatue av nordmannen utenfor parlamentsbygningen i St. Paul i delstaten Minnesota.

Kampen om jernbanen Det var kampen om utbyggingen av en jernbanelinje i Midtvesten, nærmere bestemt i Alexandria og Fergus Falls, som ble avgjørende for Nelsons karriere.

I begynnelsen av 1870-årene hadde firmaet St. Paul & Pacific Railroad fått i oppdraget å bygge jernbanelinjen i området, men etter 1873 ble de lammet av det økonomiske sammenbruddet, som i ettertid har fått navnet «the real Great Depression».

For nybyggerne, og særlig bøndene, som hadde etablert seg i det nordvestlige Minnesota, var jernbane avgjørende både for deres frakt- og salgsmuligheter og for den generelle kontakten med omverdenen.

Nelson ble svært populær da hans forslag om å redde jernbaneplanene ble vedtatt i Senatet. I 1878 ble det klart at jernbaneplanene skulle gjennomføres. Da hadde han kjempet for saken i nærmere syv år. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer