I forstaden Oakland utenfor San Francisco tar myndighetene miljøet på alvor. Hver eneste dag er det lange køer av matpakkebilister inn mot San Francisco.
Det er bygd en moderne T-bane. Mange kjører bil til stasjonen, men myndighetene vil at flere skal bruke elektrisk bil.
Et stort antall elbiler fra General Motors, Ford, Toyota og Kewet samt 24 norsk Pivco-biler er med i testen.
Bilene brukes på denne måten:
- En person kjører bilen om morgenen hjemmefra til stasjonen.
- Der er det egen parkeringsplass for elbiler. Den ligger helt inntil stasjonen. Kommer du med vanlig bil, må du parkere mye lenger borte.
- På parkeringsplassen er det flere ladestasjoner der du plugger inn bilens strømledning.
- Du tar banen til jobben.
- Når du senere kommer hjem fra jobben, velger du den bilen du vil. Ingen har «egen bil», og alle bilene har samme nøkkel. Alle brukerne betaler rundt 1000 kroner i måneden for å bruke bilen.
- Mens du er på jobben, kan andre bruke bilen. Ofte er det fire brukere på en og samme bil i løpet av døgnet.
Praktisk og flott
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger