Den nye byen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Vinnerutkastet fra arkitektkonkurransen om Vestbane-utbyggingen i Oslo har allerede skapt debatt, og det er utmerket. Utformingen av et stort byområde som Vestbane-tomta er så viktig for byens innbyggere at planene må debatteres av så vel byborgerne som deres politiske representanter. Men byutvikling er også et fag, og det er vesentlig at utbyggingen sees i et helhetsperspektiv. Derfor bør ikke elementene i vinnerutkastet plukkes fra hverandre, selv om det selvsagt er mulig med justeringer. Vinnerne selv er åpenbart innstilt på det. Det er da heller ingen hvem som helst som har gått av med seieren. Nederlenderen Rem Kolhaas er blant vår tids fremste arkitekter og en innflytelsesrik byutvikler.
  • Det er et svært spennende og sentralt byområde som nå skal utvikles. Det er politisk ønske om at det skal bli preget av kulturaktiviteter. Deichmanske bibliotek får en sentral plass i planen, men her skal også være kino og et fredssenter. Det ser ut til at den gamle stasjonsbygningen glir fint inn i det moderne uttrykket som planen har. Det er vesentlig at området inviterer til menneskelige aktiviteter store deler av døgnet. Biblioteket er i seg selv en slik aktivitet, og vi forutsetter at det får lang åpningstid og at det blir møter og arrangementer ut over klassisk bibliotektjeneste i bygningen.
  • Rådhusplassen er i ferd med å bli et viktig møtepunkt i byen etter at den ble fornyet for noen år siden. Trikken har gjort den lett tilgjengelig fra mange kanter av byen, og Nesoddbåtene ved Aker Brygge understreker stedets preg av trafikknutepunkt. Vi er heller ikke skremt av forslaget om å bygge et høyhus på 20 etasjer såpass nære Rådhuset. En forutsetning for det er naturligvis at det ikke skal være et kontorbygg, men et hotell som skaper liv og røre store deler av døgnet. Et 20-etasjers hus er jo ikke noe høyhus i internasjonal sammenheng, men vel tilpasset Oslos preg av middels stor by.
  • Oslo står foran to store byutviklingsprosjekter, og det vil sette store krav til planmyndighetene i byen. Etter vårt syn ser Vestbane-prosjektet vel så spennende ut som Bjørvika, når vi ser bort fra Operaen. Der ligger det i litt for stor grad an til at utbyggerne vil få avgjørende innflytelse på enkeltprosjektene uten at de sees i et helhetsperspektiv. Markedskreftene må ikke få bestemme hva slags byrom som utvikler seg der menneskene skal ferdes mellom husene i byen.