- Den nye dødsveien

GARDERMOEN (Dagbladet): Avgjørelsen om å utsette åpningen av Romeriksporten kan føre til endeløse trafikkøer på veien mellom Oslo og den nye hovedflyplassen. Eksperter mener at veien til Gardermoen kan bli livsfarlig

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både direktør Leif Agnar Ellefset i Trygg Trafikk og direktør Aksel Bruun er klare i sin dom: veien til Gardermoen kan bli «Norges nye dødsvei».

Tre timer

Bor du i Oslo og skal reise til flyplasssen med bil eller buss bør du beregne deg god tid. Skal du rekke morgenflyet fra Gardermoen kl 07, må du starte hjemmefra ved 04-tida. Flytoget skulle være «det sikre transportmiddelet». Nå blir det dårligere frekvens - og flere blir tvunget til å ta bussen, taxi eller kjøre egen bil.

40000 passasjerer skal hver dag til eller fra flyplassen. I tillegg kommer alle de ansatte.
Dagbladet har testet veien til Gardermoen. Her kjørte vi på alt fra moderne motorvei med fire kjørebaner i hver retning - til vanlig tofelts vei. Det er fire og fem kjørebaner opp mot Karihaugen. Men der snevres E6 plutselig inn til to kjørebaner. Enda verre blir det om det blir eget kollektivfelt fra Oslo til Gardermoen. Da vil bilene flere steder bare få en kjørebane.

Sprengt kapasitet

Ifølge Akershus Vegkontor er veikapasiteten til Gardermoen sprengt før det første flyet har landet på hovedflyplassen.

Strekningen har ingen form for reservekapasitet. Det er investert i moderne dataanlegg som skal kunne informere trafikantene om køer, men hva hjelper det når det knapt er alternative veier til flyplassen.

Riksvei 120 gjennom Gjerdrum og Nannestad er ikke bygd for stor trafikk. Den går gjennom mye bebyggelse og det vil bli enorme protester om denne «lokalveien» får mye av Gardermo-trafikken. Det finnes ikke andre veier til flyplassen. Det er bare en eneste vei mellom Oslo og Hamar. E6.