Den nye regjeringen slakter den avtroppende regjeringens veisatsing

De rødgrønne sendes ut regjeringsdøra med et spark i baken.

- FOR DYRT, FOR TREGT: Frp's transportpolitiske talsmann i forrige periode Bård Hoksrud, tar sammen med Høyres nyvalgte parlamentariske leder Trond Helleland et rivende oppgjør med den avtroppende regjeringens veisatsing samme dag som Frp og Høyre overtar regjeringsmakten. Foto: per Flåthe/Dagbladet
- FOR DYRT, FOR TREGT: Frp's transportpolitiske talsmann i forrige periode Bård Hoksrud, tar sammen med Høyres nyvalgte parlamentariske leder Trond Helleland et rivende oppgjør med den avtroppende regjeringens veisatsing samme dag som Frp og Høyre overtar regjeringsmakten. Foto: per Flåthe/DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Høyre og Fremskrittspartiet vil bygge trygge og effektive firefeltsveier i langt større tempo enn den avtroppende regjeringen. Oljelandet Norge ferdigstiller bare 15 kilometer firefeltsvei i 2013, samtidig vet vi at svenske myndigheter åpnet 80 kilometer firefeltsvei i fjor», skriver Frps Bård Hoksrud og Høyres Trond Helleland i et innlegg i Dagens Næringsliv onsdag.

For å illustrere det de to transportpolitiske talspersonene mener er den rødgrønne regjeringens manglende evne til å få fart på veibyggingen, viser de til byggingen av E18 gjennom Vestfold.

- For dyrt, for tregt De peker på at Rådgivende ingeniørers forening (RIF) har beregnet at E18 gjennom Vestfold kunne stått ferdig allerede etter fem år, altså i 1998, hvis den hadde blitt bygd som ett sammenhengende prosjekt.

Nå skal den etter planen stå ferdig i 2017, en utbyggingstid som er nesten ti år lenger enn nødvendig, mener Hoksrud og Helleland og viser til at RIF har konkludert med at utbyggingskostnadene blir 5 til 7 milliarder kroner høyere.

«Den avtroppende regjeringen har lovet bedre veier gang på gang. Men det er blitt bygd for lite, for dyrt og for tregt. Resultatet er kø, dårlige veier, høye ulykkestall og høye fraktkostnader for næringslivet», konstaterer de to.

«Vi er lei av samferdselsretorikk som bare understreker hvor mye penger som blir bevilget. Målet for vellykket samferdselspolitikk må være hvor mye vei vi faktisk får for pengene. Bruker man denne målestokken på den rødgrønne regjeringen, er resultatene lite å skryte av», fastslår de to.

Bompenger For å sikre forutsigbarhet og effektivitet har påtroppende statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen varslet opprettelse av et eget veiselskap etter modell av Avinor og et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner.

Og veifinansiering med bomstasjoner skal det bli mindre av, selv om Solberg og Jensen i regjeringserklæringen kun lover å redusere bompengeandelen i nye veiprosjekter, unntatt rundt de største byene og på strekninger som avløser fergetrafikk.

«Den nye regjeringen skal satse mer på veibygging. Vi skal samtidig redusere bruken av bompenger», lover Hoksrud og Helleland.

Den som får løftet om kraftig utbygging av det norske veinettet veltet over på sine skuldre, er etter alle solemerker Frps Ketil Solvik-Olsen. Frp-nestlederen er mannen de aller fleste medier har fått bekreftet som landets nye samferdselsminister. Svaret får vi av Erna Solberg onsdag klokka 12.

(NTB)

- DÅRLIGE VEIER OG HØYE ULYKKESTALL: Høyres parlamentariske leder Trond Helleland holder ikke igjen når han omtaler den rødgrønne regjeringens veisatsing. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
- DÅRLIGE VEIER OG HØYE ULYKKESTALL: Høyres parlamentariske leder Trond Helleland holder ikke igjen når han omtaler den rødgrønne regjeringens veisatsing. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer