DEMONTERER: Terje Kristensen fra NCC må fjerne 700 bolter slik at  
resten av arbeidsgjengen kan demontere de 700 elementene som er  
midtmarkeringen fjernet fra E18 i Bamble og bære dem vekk. Et arbeid  
som tar på for ryggen.Foto: Per Flåthe
DEMONTERER: Terje Kristensen fra NCC må fjerne 700 bolter slik at resten av arbeidsgjengen kan demontere de 700 elementene som er midtmarkeringen fjernet fra E18 i Bamble og bære dem vekk. Et arbeid som tar på for ryggen.Foto: Per FlåtheVis mer

Den omstridte midtmarkeringen i Telemark er fjernet

Ambulansen måtte kjøre 4 km i feil kjøreretning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Statens vegvesen gjorde først knefall for kravet om fjerning av deler av midtmarkeringen på Europaveien etter at Dagbladet hadde et oppslag om ambulansen som den 7. juli måtte kjøre 4 kilometer i motgående kjørebane for å komme fram til ei trafikkulykke.

Klaget
Før dette hadde ambulanseeier og sjåfør Øyvind Amundsen gjentatte ganger klaget på farene ved midtmarkeringen.

Også spesialist og trafikkulykkesforsker Trond Boye Hansen ved Ullevål universitetssykehus bemerket overfor Statens vegvesen og Vegdirektoratet farene ved trafikksikringen, som egentlig skal hindre møteulykker.

Etter et telefonmøte mellom Boye Hansen og Finn Harald Amundsen som er seksjonsleder ved Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet den 9. juli, besluttet Vegkontoret i Telemark å fjerne 700 meter av midtmarkeringen på den smaleste delen av vegstrekningen.

Fornøyd
Ambulansesjåfør Øyvind Amundsen uttrykte stor tilfredshet med beslutningen til Dagbladet straks vedtaket ble kjent.

- Det er et veldig stort framskritt, disse 700 meterne har vært de mest omstridte. Jeg hadde ikke blitt veldig lei meg om det hadde tatt mer, men nå skal jeg ikke være negativ. Fjerningen gjøre det veldig mye lettere for meg, sa ambulansesjåfør Øyvind Amundsen.

Patent
Egentlig skulle arbeidet blitt igangsatt allerede sent mandag kveld, men først natt til i dag kunne et arbeidslag fra entreprenørselskapet NCC gjøre jobben. I den anledning hadde karene i arbeidslaget konstruert en stor "ostehøvel".

- Midtmarkeringen er limt til asfalten. Vi har laget en høvel som vi har satt foran på en traktor. Dette er vår patent, og gjør at vi får løsnet midtmarkeringen kjapt, forteller anleggsleder Hans Haugland fra NCC.

Straks markeringen lå løs i vegen, ble den slepet til nærmeste rasteplass. Der kunne resten av arbeidsgjengen demontere elementene i fred og ro.