KOMMENTERTE: Forsvarsledelsen fulgte fremleggelsen av Kebnekaise-rapporten i Oslo Militære Samfund.

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
KOMMENTERTE: Forsvarsledelsen fulgte fremleggelsen av Kebnekaise-rapporten i Oslo Militære Samfund. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

- Den påpeker en del svakheter i Luftforsvaret

Forsvarsledelsen om Kebnekaise-rapporten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den svenske havarikommisjonen la i dag fram den endelige rapporten etter Hercules-ulykken på det svenske fjellet Kebnekaise i fjor. Fem norske offiserer døde da flyet traff terrenget.

- Mine tanker går først og fremst til etterlatte og pårørende. Det er en lettelse at vi nå har fått rapporten. Det er full enighet om hendelsesforløp og konklusjoner. Det er fremmet tre anbefalinger knyttet til det norske luftforsvaret. Nå vil vi iverksette en grundig gjennomgang og oppfølgning av rapporten, sier den forsvarssjef Harald Sunde under en pressekonferanse.
 
Havarietterforskerne konkluderer med at feil på både norsk og svenske side var skyld i ulykken.

«Ulykken ble forårsaket av at HAZE 01 [flyets kallesignal] ikke var oppmerksom på at flygelederne ga feilaktige klareringer og heller ikke forstod den risiko som var forbundet med å følge disse. Dette medførte at luftfartøyet først kom til å forlate kontrollert luftrom for siden å gå ned til et flygenivå som var lavere enn omgivende terreng.»

- Vi har hørt på kommunikasjonen, og det er åpenbart at situasjonsforståelsen til flygerne har vært slik at de trodde de var sikre på at de ikke trengte å endre minstehøyde underveis, sier forsvarsledelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarsledelsen sier de vil ta til seg anbefalingene i rapporten.

- Når det gjelder oppfølging: Vi har fortløpende fått informasjon fra kommisjonen, etter at den startet sitt arbeid. Det har gitt oss mulighet til å følge opp punkter som er relevant i forhold til flysikkerheten. Vi har også brukt tiden til å ha en grundig gjennomgang av dette antikollisjonssystemet. Vi har endret systemer og prosedyrer på hvordan det skal brukes. I tillegg har vi gjort endringer i håndbøker når det gjelder terrengseperasjon og flygernes ansvar, sier Finn Kristian Hannestad, generalinspektør for Luftforsvaret.

Det norske luftforsvaret får kritikk for grunnleggende systemsvikt: Luftforsvaret har ikke sikret seg at besetningene har hatt rutiner for å forhindre at luftfartøyet gikk under laveste sikre flygenivå. Og Luftforsvaret har heller ikke har ikke hatt gode nok arbeidsrutiner for å sikre at klareringer har fulgt gjeldende bestemmelser.

- Den påpeker en del svakheter og brister på de reglene og bestemmelsene vi har i Luftforsvaret. Vi skal selvsagt følge opp, sier Hannestad.

- Mitt fokus nå er å følge opp rapporten grundig, og starte implementering av de anbefalingene den gir oss, sier Hannestad og legger de at de blant annet skal øke flygernes forståelse av antikollisjonssystemet som kunne varslet den lave flyhøyden og hindret ulykken.

Den svenske havarikommisjonen konkluderer med at det ikke var noen tekniske feil på systemet, men at en kombinasjon av innstillinger og den geografiske profilen gjorde at det ikke slo alarm.

- Rapporten kan ikke gjøre noe med utfallet av den tragiske ulykken, men den er svært viktig for å sikre at den type ulykker ikke skjer igjen, skriver Forsvaret på sine hjemmesider.

Saken oppdateres.