KUNSTSPREKK: Kunst- og vitenskapsbyen i Valencia skulle være kremtoppen på suksesskaka til Valencias oppbygging. Parken er i dag byens største turistmagnet, men prislappen sprakk med milliarder og har gått ut over andre tilbud i byen som for eksempel skole. Foto: Hans A. Vedlog/Dagbladet
KUNSTSPREKK: Kunst- og vitenskapsbyen i Valencia skulle være kremtoppen på suksesskaka til Valencias oppbygging. Parken er i dag byens største turistmagnet, men prislappen sprakk med milliarder og har gått ut over andre tilbud i byen som for eksempel skole. Foto: Hans A. Vedlog/DagbladetVis mer

Den skulle bli verdens flotteste, nå arrangeres det slumturer i byen

Valencia har blitt selve symbolet på Spanias forfall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Valencia skulle settes på verdenskartet og bli kjent som en global storhet med sine lynraske tog, ultramoderne arkitektur og solfylte strender.

I stedet har byen blitt symbolet på alt som har gått galt i Spania. Byen overskygges av gjeld, korrupsjon, arbeidsledighet og en byggeboom som har krasja.

- Vi er antakelig det beste eksemplet på hver enkelt synd som er begått i spansk økonomi de siste 15 åra, sier økonomen Vicente Pallardo ved Universitet i Valencia til Los Angeles Times.

Avisa fra California i USA har reist til den sjølstyrte landsdelen i Spania som ble kalt «Spanias California». Hovedstaden i landsdelen, byen Valencia, har de strendene som ligger nærmest den spanske hovedstaden, Madrid. Og med hurtigtoget AVE tar reisa ned til 1 time og 38 minutter, til en pris av omtrent 600 kroner.

«Gürtel-affæren» Los Angeles Times bruker bildet av Valencias tidligere landsdelspresident Francisco Camps i Folkepartiet (PP) sitt forfall som symbol på elendigheta. Fra han cruiset i en million-Ferrari etter Formel 1-løpet European Grand Prix i Valencia i 2009 gikk det raskt galt til da han i 2011 måtte forklare sin uskyld for at han angivelig skulle ha mottatt dyre dresser som bestikkelse. Han måtte på samme tid gå av som landsdelspresident.

Korrupsjonsopprullingen er en sak som stadig pågår blant hans politikerkolleger og forretningsmenn i dag og er kjent som «Gürtel-affæren».

Boligbobla Landsdelen har vært en politisk bastion for det konservative Folkepartiet. Og den skulle være deres «politiske utstillingsvindu». Men i dag er det et skammens bilde på politisk vanstyre - og overmot.

Boligbobla som sprakk og førte Spania rett inn i økonomisk og sosial krise, bygde særlig langs kystene av Spania på en vill spekulasjon i boligbygging. Det var feriehus til utlendinger, men også den andre eller tredje boligen til spanjoler, som regnet med stor årlig verdistigning.

BYGGEBOOM: De skulle sette Valencia på verdenskartet, men korrupsjonsskandaler og økonomisk krise har stagnert bygginga. Her fra bygging av ferieleiligheter som bråstanset i 2007. Foto: REUTERS / Victor Fraile / NTB Scanpix
BYGGEBOOM: De skulle sette Valencia på verdenskartet, men korrupsjonsskandaler og økonomisk krise har stagnert bygginga. Her fra bygging av ferieleiligheter som bråstanset i 2007. Foto: REUTERS / Victor Fraile / NTB Scanpix Vis mer

Og bankene lånte villig vekk til både utbyggere og boligkjøpere. Nå sitter bankene igjen med skrekkelige tap og tomme boliger i tusenvis. EU har gått med på å låne Spania inntil 100 milliarder euro for å redde bankvesenet.

Gjeldsmareritt I de gylne årene var det godt med penger blant utbyggere, eiendomsutviklere, eiendomsmeklere og spekulanter. En masse penger ble brukt under bordet for å få politikere til å endre reguleringsplaner og gi offentlige tillatelser.

Til og med i små kommuner kunne en ordfører eller vanlige medlemmer av kommunestyret bli overraskende rike på kort tid, bare takket være sine politiske verv.

Valencia er i dag Spanias mest gjeldstyngede landsdel per innbygger - til sammen 154 milliarder blodrøde kroner skylder de. Det gjør dem til noen av de verste gjeldsslavene i verden.

Ønsket å være storhet Valencia-sjefene levde i sus og dus og lånte penger i hytt og gevær.

- Vi ønsket å sette Valencia på kartet, sier Elias Amor, som jobbet som økonom i landsdelens styringsgruppe på 80- og 90-tallet.

- Vi hadde ikke motorvei til Madrid før i 1996 eller 1997. Det var en vei tidligere, men den var forferdelig og livsfarlig, sier Amor til Los Angeles Times.

Superjernbane Det var byggeboom og det viste seg blant annet i jernbanen. Østlige Spania hadde flere kilometer med spor til høyhastighetstog per innbygger enn noe annet sted i verden. Detaljen fanget oppmerksomheten til blant andre transportminister Ray LaHood i USA under et besøk i 2009.

- Han var veldig overraska og sa : «Wow! Dere er veldig rike! Vi har ikke mulighet til å bruke så mye penger på tog i USA», sa han, ifølge Pallardo.

STRANDET ØKONOMI: Med gjeld på 154 milliarder kroner må Valencia be staten om hjelp. I fjor fikk de rundt 20 milliarder. Foto: REUTERS / Heino Kalis / NTB scanpix
STRANDET ØKONOMI: Med gjeld på 154 milliarder kroner må Valencia be staten om hjelp. I fjor fikk de rundt 20 milliarder. Foto: REUTERS / Heino Kalis / NTB scanpix Vis mer

Det hadde ikke spanjolene heller, viste det seg. I fjor sommer ba Valencia, som den første av 17 landsdeler i Spania, om en redningspakke fra staten. De fikk nesten 20 milliarder.

Kunstkrasj Det som skulle bli kremen av Valencias byggeboom, og bildet på byens vekst til å bli en global storhet var den storslåtte kunst- og vitenskapsparken i byen - Ciudad de Las Artes y Las Ciencias. Prosjektet består av sju bygninger med blant planetarium, Imax-kino, akvarium, opera og museer. Bygginga startet i 1995 med et budsjett på rundt to millarder kroner. Ved åpninga nesten ti år senere viste prislappen nesten ti milliarder kroner.

- Senteret er grunnsteinen i Valencias turisme. Men alle investeringene i kunst- og vitenskapsbyen tok penger som skulle gå til skole og andre offentlige tjenester, sier Teresa Galindo til Los Angeles Times.

Hun lever av Valencias elendighet og arrangerer guidede turer i byen, ikke til turistattraksjonene, men til statlige bygninger som står brakk på grunn av korrupsjonsanklager og hvor byggeprosessen har stanset opp i den økonomiske krisa.

Slumturisme Hver lørdag går turbussen innom blant annet Valencias 103. skole, der barneskoleelever må undervises i midlertidige brakker. Det er ikke penger til å reparere eksisterende bygninger eller bygge nye til kommende elever.

- Folk begynner endelig å innse at selv om det er veldig moderne og flott, har alt dette kostet veldig mye for samfunnet vårt, sier Galindo.

KORRUPSJONSSKANDALE: Francisco Camps gliser til høyre i bildet sammen med prins Felipe og hans familie. Bildet er tatt i 2005 mens han var landsdelspresident i Valencia. I 2011 trakk han seg mens han var under korrupsjonsetterforskning. Foto: AFP / JOSE JORDAN / NTB scanpix
KORRUPSJONSSKANDALE: Francisco Camps gliser til høyre i bildet sammen med prins Felipe og hans familie. Bildet er tatt i 2005 mens han var landsdelspresident i Valencia. I 2011 trakk han seg mens han var under korrupsjonsetterforskning. Foto: AFP / JOSE JORDAN / NTB scanpix Vis mer
KONGETOG: Spanskekongen Juan Carlos inspiserer et av Spanias nye høyhastighetstog i Valencia i 2010. Spania hadde på et tidspunkt det største antall høyhastighetsspor per innbygger i verden. Bak dronning Sofia følger daværende landsdelpresident Francisco Camps og daværende statsminister José Luis Rodríguez Zapatero. Dette toget går fra Valencia til Madrid, en tur på 391 kilometer. Turen tar cirka halvannen time. Foto: REUTERS / Heino Kalis / NTB scanpix
KONGETOG: Spanskekongen Juan Carlos inspiserer et av Spanias nye høyhastighetstog i Valencia i 2010. Spania hadde på et tidspunkt det største antall høyhastighetsspor per innbygger i verden. Bak dronning Sofia følger daværende landsdelpresident Francisco Camps og daværende statsminister José Luis Rodríguez Zapatero. Dette toget går fra Valencia til Madrid, en tur på 391 kilometer. Turen tar cirka halvannen time. Foto: REUTERS / Heino Kalis / NTB scanpix Vis mer