BØRS: — Vi driver som et private equity-fond, sier Knut Flakk om familiekonsernet, som spenner fra strikket ull til nyinnkjøpte helikoptre. Foto: Andreas Klemsdal
BØRS: — Vi driver som et private equity-fond, sier Knut Flakk om familiekonsernet, som spenner fra strikket ull til nyinnkjøpte helikoptre. Foto: Andreas KlemsdalVis mer

- Den sterke lukten er penger

Børsformuen hans er tredoblet i 2013. - Dette er bare begynnelsen, sier Knut Flakk om industrieventyret som ruser seg på gass.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Andreas Klemsdal, Finansavisen): Knut Flakk tømmer siste rest av en kaffe latte fra Starbucks på Gardermoen, og sklir mot porten på det som en gang var mektige Raufoss Våpenfabrikk.

Hos sikkerhetsvakten tastes Flakk omhyggelig inn i datasystemet. Så går porten opp og sunnmøringen styrer inn mot bedriften som i høst har skapt overskrifter i Finansavisen. For det er ikke helt slutt på kruttet på Raufoss. Hexagon Composites er blitt en børsrakett.

Hos Hexagon jobbes det selv om mørket har falt på og Ingvild Bryn for lengst har ønsket godkveld på NRK Dagrevyen. Også fabrikksjef Skjalg Stavheim er på jobb - selv om han burde vært hjemme.

Hexagon Composites har de siste ukene passert en børsverdi på to milliarder kroner. Flakk med familie kontrollerer 40 prosent.

Innenfor fabrikkdøren svinger robotene seg i en produktiv dans på fabrikken som er en av landets mest automatiserte. Fibertråder spinner av gårde, før de dyppes ned i veske og til slutt støpes til kompositt-tanker. Lukten river i neseborene.

- Det lukter penger, sier Flakk og fortsetter: - Her har Jens Stoltenberg vært og her har Erna Solberg vært, sier han stolt og viser oss videre i det som er en slags komposittmaterialenes svar på Charlie og Sjokoladefabrikken.

To ulike produkter blir til her inne. Hexagon Raufoss produserer beholdere som lagrer naturgass i gassdrevne kjøretøy, mens Hexagon Ragasco produserer beholderne som brukes til gassgrill.

Flakk er ikke skremt av at aksjekursen er tredoblet på under ett år.

- I mine øyne har vi så vidt begynt. Han ser en megatrend komme. For mange år siden gikk alle laste- og varebiler på bensin. Så kom dieselen og det tok 20 år før de fleste yrkesbiler gikk på diesel. Nå mener Flakk at det samme skiftet er på vei, denne gangen fra diesel til naturgass.

- Mange hevder det handler om miljøvern. Men i den virkelige verden handler det om prisen på energi. Naturgass er billig, særlig i USA, og den vil fortsette å være billig. Det er anslått at 35 prosent av nye nyttekjøretøy i USA vil gå på naturgass i 2020. I år kom det en ny motor på markedet, en motor som kan endre spillereglene. Det produseres rundt 250.000 kjøretøy i kategorien «class 8 trucks» i året i dag. Hexagon leverer beholderen som lagrer naturgassen. Dersom spådommene slår til kan Hexagon om noen år få et stort kakestykke av et marked på mellom 6 og 8 milliarder kroner.

Børsens trykk-koker har allerede 60 prosent av dagens marked. Det er en posisjon Flakk ikke har tenkt til å gi fra seg.

- Vi ser at markedet kommer som bare det og vi skal sitte i førersetet. Innen 2015 har vi firedoblet vår kapasitet.

Han er høy. Han er mørk. Han er velkledd, men ikke dresset opp. Dressjakke og olabukse. Han er konstant på farten. Nå er han på Raufoss. Snart er han i USA. Han hopper mellom utallige styrelederverv. En ujålete sunnmøring som ikke tar en krone for å snakke sammenhengende i to timer. Hvis han blir bedt om det.

MANGFOLD: Knut Flakk satser på mange fronter. Foto: Hilde Oreld Vis mer

- Mitt bidrag er å tenke strategisk. Vi bygger bedrifter og vi kan ikke gjøre det uten å ha en plan. I alle virksomhetene sitter det kompetente ledere som er mye bedre enn meg på den daglige driften. Egentlig fungerer konsernet litt som et private equity-fond. Vi bidrar der vi tror vi kan skape verdier over tid. Og vår innsats er størst i virksomheter som står overfor store utfordringer.

Og her står han ved en skremmende felle.

- Faren er hele tiden å bli opphengt i de bedriftene som har de største utfordringene. Det er lett å glemme å også bruke tid på vinnerne.

- Hva er din største svakhet?

- Hvis vi skal komme til bunns i det trenger vi hele kvelden. Jeg tror nok en del ledere synes jeg går litt for detaljert til verks, at jeg skulle legge meg opp i litt færre ting.

Med en portefølje som strekker seg fra strikket ull til helikoptre innser han nå at han snart må redusere porteføljen.

- Jeg trives godt med mange engasjementer. Men porteføljen skal ikke utvides.

En av hans viktigste jobber er å ansette, eller avsette.

- Hvis utviklingen går i feil retning er det eneste riktige å gripe inn. Generelt er vi for snille i Norge. Folk som har gjort en dårlig jobb får sluttpakke som takk for innsatsen. Hvis du som toppsjef har gjort en dårlig jobb skal du først og fremst forlate jobben din, ikke først og fremst bli rik.

Når han selv skal slappe av reiser han til sin 1800-talls gård på Bjorli. Han vil ha ro, ikke svinge drinker med rike sunnmøringer. Om sommeren tar han med familien til Sørlandet. Her vokste faren hans opp, og familiestedet i Brekkestø har han besøkt hele livet.

- Man må lade opp av og til. Å kjøre på flatt batteri er nytteløst.

Hvis han skal gjøre noe utenom det vanlige tar han like godt en spasertur fra Sunnmøre til Sognefjorden. Turen er en styrkeprøve, en uke bruker han på å gå over Tafjordfjella og Breheimen. Når han endelig er fremme, er mange knuter løst opp.

- På en sånn tur får du tid til å tenke.

KOMPOSITT: - Det lukter penger, sier Knut Flakk om den sterke lukten i fabrikken på Raufoss. Vis mer

Først tok han med familien i bob-banen i Øyer. Så besøkte han kronprinsparet på Sørlandet. Deretter tok han helikopter til Storfjord Hotel. Nei, ikke Knut Flakk, men Bill Gates. Eieren av Storfjord Hotel heter Knut Flakk.

Porteføljen med hoteller er en historie for seg selv. Hotel Brosundet med sin autentiske jugendstil på bryggen i Ålesund. Hotel Union Øye som strutter av herskapelighet og med historie tilbake til 1891. Og Storfjord Hotell i den vesle fjordbygda Glomset, en laftet krysning av moderne luksus og tradisjonell byggestil.

Flakk blir ikke en Gates av sin hotelldrift. Satsningen gjennom reiselivsselskapet 62 grader Nord er kostbar.

- Reiseliv er den tøffeste delen av konsernet. Norge har noen naturgitte konkurransefortrinn. Omgivelser som ingen kan kopiere. Men samtidig har Norge også et kostnadsnivå som ingen kommer i nærheten av. Det gjør at det er usedvanlig vanskelig å tjene penger på reiseliv i Norge.

Det er bare er én strategi som nytter: Sikte høyt, tilby det aller beste og til slutt ta seg godt betalt.

- Det er for mange som tilbyr trestjerners service til femstjerners pris. Vi må ha ting å tilby i high-end-markedet, uten at det innebærer pikkolo i heisen. Jeg føler meg veldig trygg på at det vi gjør innen reiseliv er riktig.

Legg til en rådyr helikoptersatsning, noen blodige år i hytteprodusenten Isolaft og utfordrende kostnadsklima for vindusprodusenten H-vinduer, og du forstår at Flakk må tidlig ut av sengen om morgenen.

Han viser oss et powerpoint-bilde fra et foredrag han holdt i august. En tegning av Titanic. Et isfjell. Overskriften «den norske modellen».

- Det har tatt fullstendig av. Vi bevilger oss lønnstillegg hinsides alle andre europeiske land. Vi introduserer nye forskrifter på løpende bånd, og vi har ingen idé om hvilke kostnader de bringer med seg. Oljeinvesteringene setter et enormt press på Norge.

Er formuen egenprodusert? På en måte ja. På en måte nei. Formuer tar generasjoner å skape. Og en dag å tape.

De første såkornene ble satt i 1933. Da startet bestefaren Spjelkavik Barnevognfabrikk. Knut Stafset lagde barnevogner og beslag for møbelindustrien på Sunnmøre. Da han gikk bort i 1956 sto svigersønnen Egil Flakk klar til å overta.

Det var ikke noe imperium han fikk i hendene. Virksomheten hadde bare fem ansatte. Men Egil Flakk hadde visjoner. Han greide å samle 20 norske vindusfabrikker under merkenavnet H-vinduet. Beslagene kom fra Spilka, som Flakk eide sammen med sin svoger Kåre Stafset. I 2011 ble Egil Flakk utnevnt til Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.

- Jeg er vokst opp i et hjem hvor det å drive forretninger var hverdagen. Man blir vel engasjert i det man blir eksponert for. Men det var aldri noe press om at jeg skulle inn i familiebedriften. Det var frivillig å engasjere seg, men jeg ville det.

OUTLET: Devoldfabrikken i Langevåg skal bli outlet. Foto: Hilde Oreld Vis mer

Han er flasket opp på hardt arbeid og dyrker selv gleden ved å ofre mye.

- Det er ikke pengene, det lover jeg, det er gleden ved å være med å skape noe — og å se resultatene komme.

Men det meste av Knut Flakks formue er knyttet til Hexagon Composites, hvor verdiutviklingen har akselerert i år, som følge av smarte grep de siste årene. Flakk den yngre står bak mye av visjonene i Hexagon. Så noe av formuen må betegnes som egenprodusert.

Flakks siste krumspring: Han vil prøve å konvertere en gammel strikkefabrikk om til en turistmagnet.

- Noe må man gjøre når man har 30.000 kvadratmeter som plutselig står tomme.

Sammen med Snøhetta skal han bruke minst 150 millioner kroner på å gjøre om den gamle Devoldfabrikken i Langevåg utenfor Ålesund til en outlet utenom det vanlige.

150 års tekstilproduksjon er avsluttet og for lengst flyttet til Baltikum. Nå har han lagt en tiårsplan for et spesielt turistprodukt. Her blir det outletbutikker, kaffeer, museum, gallerier og modelljernbane i verdensklasse.

- Det finnes ikke noe forsøk på å kopiere andre. Vi har laget vårt eget konsept og vi skal være tro mot det.

På sikt er planen å ha over 20 outletbutikker. Dit er det et stykke. De som foreløpig er på plass er Bergans, Moods of Norway, Norrøna, Skomax og selvsagt originalen Devold. Selv om den eksotiske satsningen ligger utenfor allfarvei påpeker Flakk at det tross alt bor 260.000 mennesker i en radius på to timer. Og de er vant til å kjøre langt.

- Dessuten er cruisetrafikken svært interessant for oss, selv om den kun kommer i sommersesongen.

Selv om fabrikken er overtatt av shopping og kultur, er ikke produsenten av ulltøy og arbeidsklær borte. Devold of Norway var i mange år et problembarn, men etter omprofilering og flytting av produksjonen, er Devold of Norway blitt en hyggelig historie for Flakk. I flere regnskapsår har den norske tekstilprodusenten vært oppe i et resultat før skatt på 20 millioner kroner. I 2012 ble det et overskudd på 4,6 millioner kroner.

Ingen børsrakett, men en solid minesveiper i norske lommebøker.

Flere nyheter Hegnar: - Må lønnsnivået ned?
Blir hyttene dyrere enn dette, sliter du med å selge
TV: Verdens ukjente oljenasjon