Den store cola-testen

Regn eller hete, nordmenn drikker cola uansett. Vi har testet åtte lette og sju tunge varianter av cola. Dagbladets jury slurpet seg nylig gjennom glass etter glass med småsprudlende colavarianter fra inn- og utland. FEMTEN SORTER: Juryen arbeidet seg gjennom et flertall av colaslagene som finnes på det norske markedet. Foto: BJØRN OVE HOLMBERG Colatest er en alvorlig sak. Særlig når du ikke får vite hva du drikker. «Cocacoliker» Sigmund Kydland var da også synlig nervøs da Dagblad-juryen møtte. Ville han gjenkjenne «the real thing» i vår blindtest?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Redaktør Sigmund Kydland (33) i Tønsbergs Blad erkjenner gjerne sin avhengighet av Coca-Cola. Nå for tida drikker han riktignok bare et par liter om dagen, men han har vært oppe i over fem liter i døgnet. Hvis noen skulle kjenne igjen sin favoritt i testen, burde det være ham.

Cola står ikke så ofte på bordet til Dagbladets vinekspert, Stig A. Lundberg (51). Han måtte derfor stole mer på rutinerte smaksløker enn på vanedannet smak denne gangen.

Fra USA, og med billetter til Coca-Cola-sponsede Atlanta-OL, kom Megan Scanlin (18). Diplomatdatteren på norgesbesøk skulle sørge for at colaens hjemland ikke helt ble overkjørt av norsk lokalpatriotisme i juryen.

Våre siste to jurymedlemmer hadde kortere vei til testen. Marianne Feng (14) og Marianne Bølviken (14) fra Lindeberg i Oslo representerte «the new generation» i Dagbladets testpanel.

Med neser for cola

Juryen startet med å prøvesmake «cola light». Lettbrusende dråper ble servert i anonyme glass. Med senkede blikk og skjerpede sanser gikk jurymedlemmene til verket.

Snart satt både nye og eldre generasjoner med nesa i kullsyren. Med vibrerende nesebor og rynkede bryn ble karakterer for duft, sprudling, førsteinntrykk og ettersmak notert.

Stadig nye glass kom på bordet og stemningen ble etter hvert mer løssluppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Usj, denne var forferdelig, utbrøt Marianne F. da hun fikk servert sin sjuende lettcola.

- Nutrasweet er brusens svøpe. Omtrent som frostvæske i vin, ikke sant? henvendte Sigmund seg til vinkjenner Stig.

Da klarte ikke USAs diplomatiske jurymedlem mer:

- Nesten alle diettcolaer er bedre enn de med sukker i, utbrøt hun.

Cocacolikerens prøve

Så begynte den «tunge» delen av dagen. En bekymret nyve kom fram i cocacolikerens panne mens glass fulgte glass. Nå skulle det avgjøres hvor mye merket betyr for smaksopplevelsen.

- Blindtesting er vanskelig, trøstet testveteran Stig, men ordene så ut til å prelle av på Sigmunds prestasjonsangst. Han smattet på prøve nummer fire, og rynket pannen enda mer mens neste runde rullet rundt i munnen. Hadde han allerede tatt feil?

Så lyste det opp i det bekymringsmørke ansiktet. Bare én slurk av neste glass var nok til å glatte ut rynker og få smilet på plass: Dette måtte være «the real thing»! Og det hadde Sigmund faktisk rett i. Det var Coca-Cola i glass nummer seks.

Men resten av juryen var dessverre ikke like begeistret. Så denne gangen måtte cocacolikeren finne seg i at hans favoritt måtte dele toppen av seierspallen med «the choice of a new generation».