Den store juleøltesten

I dag lanseres årets juleøl. Dagbladet har testet 36 forskjellige ølmerker. Aass bryggeri i Drammen ble testens store vinner. Juleøl skal være fyldig og ha kraft i smaken, mener Dagblad-juryen som har testet årets juleøl. Av det følger den samstemmige konklusjon at juleølet du får kjøpe på Vinmonopolet og på restauranter, er bedre enn det du kjøper i butikken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den andre hovedkonklusjonen er at ølproduktene innen de forskjellige klassene utvikler seg i retning av stadig flere fellesnevnere og med tilsvarende færre særtrekk. I klartekst: Ølet fra de forskjellige bryggeriene smaker stadig mer likt.

AASS PÅ TOPPEN:

Testen store vinner ble Aass bryggeri i Drammen som gikk til topps både i klasse F og i klasse D. Bedre kan det knapt gjøres. Christianssands Bryggeri har også grunn til å være meget tilfreds med en delt 1. plass i klasse F og en 3. plass i klasse D. Nordlandsbryggeriet i Bodø stilte bare i klasse D og gikk rett til topps og delt 1. plass med Aass.

ØSTFOLD ER MED:

Borg Bryggerier i Sarpsborg markerte seg sterkt med 1. plass i klassen for julebrygg, 4. plass i klasse F og 5. plass i klasse D. Moss Aktiebryggeri som har fått ny USA-utdannet bryggerimester, tok tredjeplass i klasse F. Nevnes bør også Fredrikstad-avdelingen av Borg som tok en 4. og en 6. plass. Dermed fikk vi en god og interessant geografisk spredning på de som falt mest i smak, med et visst tyngdepunkt i Østfold hvor det faktisk er fem bryggerier. Det minste, Glomma Bryggeri, rakk desverre ikke å levere sitt produkt til testen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

6 MILL. LITER:

I år har bryggeriene produsert ca. 6 millioner liter juleøl som tilsvarer ca. 17 millioner flasker. Dette er omtrent like mye som det som ble solgt i fjor. Juleøl er god forretning, ikke minst for staten som i år har lagt enda en avgift på øl som er sterkere enn lettøl, en såkalt bevillingsavgift på 7 øre pr. liter pr. ledd. For hver liter juleøl i klasse F, går kr. 23,04 i statskassa.

Ordningen med salg av sterkøl i klasse F bare via serveringssteder og Vinmonopolets utsalg, trådte i kraft i mars 1993. Resultatet var at man nesten tok knekken på det ekte sterke juleølet. Næringen så seg derfor nødt til å lage et juleøl i pilsklassen for salg i butikkene.

TRE HYPOTESER:

Av de seks millioner litrene med juleøl som ble solgt i fjor, utgjør pilstypen 90 prosent. Resten, ca 600 000 liter, er polutgaven, hvorav ca. 40 % ble solgt på restauranter og ca. 60 % på polet. Det sterkeste juleølet selges forøvrig også i taxfree-butikkene på flyplasser og ferjer, maks 6 bokser/flasker på hver.

Så spørs det da om dette betyr at Dagbladets smakspanel er helt i utakt med folkesmaken, eller at folk synes det er mer lettvint å handle juleøl i butikken, eller at Vinmonopolet gir juleølet - og sterkøl -en stemoderlig behandling. Hva den siste hypotesen angår, konstaterer vi at årets juleøl ikke er med i polets siste prisliste for i år.

Men bakom jubler nok avholdsfolket. Vi har juleøl-pilsen «Kong Carl». Når får vi juleøl-lettølet «Kjell Magne»..?