Den trauste tanta

NRK er verken kommersiell, ung eller fresh. Derfor blir TV 2 helgekanalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da «Grosvold» overtok for «Først & sist» med Fredrik Skavlan i fjor høst, fikk mange av oss – omsider – fredagsfriheten tilbake. «Grosvold» har hatt forutsigbare gjester. Grosvold selv har virket stiv, men usedvanlig medfølende med intervjuobjektene.

Det fikk den selvutnevnte rikssynser Kjell Terje Ringdal til å kalle Anne Grosvold for norsk tvs «følelseshertuginne». Empatioverdose har likevel ikke vært det største problemet, derimot at «Grosvold» aldri ga meg den gode, oppløftede følelsen av freda’n som Skavlan skapte. Dermed: over til TV 2.

«SENKVELD» er Thomas Numme og Harald Rønneberg; unge, entusiastiske menn med brede glis og pene dresser. De oser verken av dybde (Grosvold) eller kulturell kapital (Skavlan), men det er umulig å mislike dem. Deres suksessfaktorer er høflighet, fleiping, selvironi og duellene. Guttene har bred appell, også blant tiåringene. TV 2 har vært tålmodige med å gi to opplagte tv-talenter tid til å utvikle seg.

VILLE TV 2S GULLGUTTER ha funket på NRK? Neppe. Thomas og Harald ville trolig ha framstått som for glatte, for lette og for pene fremmedelementer. NRK har programledere og konsepter som er folkelige på en nær, gammeldags måte mens kommerskanalen er folkelig på den nye, glamorøse, amerikaniserte og utadvendte måten. Det er Thomas mot Anne. Jan Fredrik Karlsen og Marte Stokstad mot Tore Strømøy og Christine Koht. Frøken Koht kan neppe beskyldes for manglende utadvendthet. Jeg digger Christine Koht og «Ut i vår hage». NRK er best på ironi og humor. Det er ikke problemet, men det er mangel på nye, effektive underholdningskonsepter. NRK har kanskje til og med for mange tv-personligheter. Men NRK mangler folkelig glamour, nye fjes og yngre, streite programledere.

NRK HAR SLÅTT seg ettertrykkelig på brystet med gullrekka. Den har vært en eventyrlig suksess. Noen av oss spådde at «Nytt på nytt», Norges mest sette program, ville ramle sammen da satiredronningen Anne-Kat. Hærland ble byttet ut med skuespilleren Linn Skåber. Vi tok feil. Uansett er NRKs arroganse NRKs problem. Det er godt å høre at kommunikasjonssjef Sigurd Sandvin innrømmer at de nå må skjerpe seg. NRK har tapt markedsandeler på nesten åtte prosentpoeng. Andeler forsvinner særlig til nisjekanalene. TV 2 holder bedre stand. NRK har nok ansatte og apparatet er i hvert fall stort nok, til å utvikle minst 40 nisjekanaler de neste åra. Men allmennkringkasteren kan ikke servere billig tv-søppel og avdankede B-filmer slik mange nisjekanaler gjør. Da går legitimiteten på lisenskronene løs.

«SKAL VI DANSE», Idol, «Jakten på kjærligheten» og «Norske talenter» er knallgode konsepter som kanalen har befolket både smart og ungt. TV 2 har vært på’n. NRK har vært mer opptatt av å sysselsette sine egne og skryte av gullrekka. Det skal jammen bli artig å se statskanalen begynne å jobbe for pengene.