STILTE AUTOPILOTNE: Den grønne linja viser hvilke høyder andrepiloten stilte autopiloten på, den blå viser flyets faktiske bane. Som en kan se stabiliserte flyet seg da kapteinen kom inn i cockpiten igjen. Faksimile fra BEA-rapporten
STILTE AUTOPILOTNE: Den grønne linja viser hvilke høyder andrepiloten stilte autopiloten på, den blå viser flyets faktiske bane. Som en kan se stabiliserte flyet seg da kapteinen kom inn i cockpiten igjen. Faksimile fra BEA-rapportenVis mer

- Den tyske selvmordspiloten stilte autopiloten på 30 meter og øvde på nedstigning

Samme dag som dødskrasjet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Andreas Lubitz, den tyske annenflygeren som styrtet et Germanwings-fly i Alpene i mars, øvde tidligere samme dag på den dødelige nedstigningen.

Det kommer fram i en rapport fra den franske flysikkerhetsmyndigheten BEA.

DØDSFERDEN: Som en kan se av denne grafen, stilte andrepiloten autopiloten ned tilbakenivå, og i løpet av ca 12 minutter krasjet flyet. Faksimile fra BEA-rapporten
DØDSFERDEN: Som en kan se av denne grafen, stilte andrepiloten autopiloten ned tilbakenivå, og i løpet av ca 12 minutter krasjet flyet. Faksimile fra BEA-rapporten Vis mer

BEA har tidligere konkludert med at Lubitz innstilte autopiloten på en nedstigning til 30 meter og deretter endret innstillingene for å øke flyets hastighet før det styrtet på vei fra Barcelona til Düsseldorf. Dette går også fram i dagens rapport.

Rapporten forteller også hvordan den 27-årige annenpiloten øvde på nedstigningen på turen fra Düsseldorf til Barcelona samme dag. Det var en kontrollert nedstigning som varte i minutter mens kapteinen var ute av cockpiten, men som det ikke var noen grunn til å gjennomføre.

Lubitz hadde vært alvorlig deprimert før ulykken som tok livet av samtlige 150 mennesker om bord i Germanwings-flyet 24. mars.

I rapporten kommer det fram at Lubitz var regnet som en meget god pilot, men at det hadde vært knyttet bekymring knyttet til helsetilstanden hans. 14. juli 2009 fikk han ikke fornyet sin medisinske lisens, fordi han led av depresjon og tok medikamenter knyttet til dette.

PILOTEN: Andreas Lubitz. Foto: AFP / FOTO / NTB scanpix
PILOTEN: Andreas Lubitz. Foto: AFP / FOTO / NTB scanpix Vis mer

14 dager senere fikk han en begrenset lisens, som senere ble fornyet årlig. Den siste lisensen fikk han 28. juli 2014, og den var gyldig til 14. august 2015.

Andrepiloten fløy ikke i perioden 13. til 22. mars. 23. mars, dagen før dødsflighten, fløy han tur-retur Düsseldorf-Berlin.

Hjemme hos piloten fant etterforskerne opprevne sykmeldinger samt databevis på at han hadde planlagt selvmord i dagene fram mot ulykken.