Denne båten kan fiske opp halve den norske torskekvota på ett år

TROMSØ (Dagbladet): Supertråleren «Atlantic Dawn» ble bygd i Kristiansund med 44 millioner kroner i norsk statsstøtte. Nå er verdens største fiskebåt i konflikt med kystfiskere i et av verdens fattigste land.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nærmere bestemt i Mauritania. Og nylig ble den jaget ut av marokkansk farvann da landet inndro lisensen.

Skipet eies av det irske rederiet Atlantic Dawn i Killybegs, og kan fange så mye fisk at det er registrert som «handelsskip» - for å omgå EUs nye regler om hvor mye fisk et enkelt fartøy kan fange.

Giganttråleren er 145 meter lang, 10 meter lengre enn det nyeste hurtigruteflaggskipet «Trollfjord».

Alle de 11 norske hurtigruteskipene blekner sammenliknet med den norskbygde fangstmaskinen.

Tråleren er beryktet.

«Atlantic Dawn» deltar nå i kappfisket utenfor kysten av Vest-Afrika, der det ikke finnes noen reguleringer eller kvotesystemer.

Miljøvernorganisasjoner og lokale fiskere frykter at industrifisket skal ødelegge fiskebestandene for all framtid.

Nordmenn betalte

- Båten bidrar til å plyndre verdens fiskeressurser, dette er en skandalebåt, sier Frode Pleym i Greenpeace Norge.

10 prosent av byggekostnadene ble finansiert av norske skattebetalere, og båten benytter seg av teknologi som er utviklet i Norge.

- Det er et alvorlig tankekors at nordmenn, gjennom sine skattepenger, indirekte har bidratt til sløsingen med ressurser og konflikten med fiskere i lutfattige land, sier Pleym.

Avisa Fiskaren har avslørt at båten fisker svært urasjonelt og miljøfiendtlig, med et trål-system som fører til at store mengder fisk blir ødelagt når den skal om bord. Lasterommet har plass til 7200 tonn fisk.

Verdensrekord

I fjor satte båten verdensrekord i fiske. Da trålet den inn fisk for nesten en halv milliard norske kroner.

Mektige industrifiskere fra Europa har nå kastet sine øyne på Mauretania, og kjøper opp lisenser fra myndighetene. På grunn av gjeld og vanskelig økonomi er landet et lett bytte når rederne vil sikre seg fiskeressurser.

Men fattige Mauritania får bare åtte dollar for hvert tonn fisk «Atlantic Dawn» haler om bord utenfor kysten.

Fangstene leveres og bearbeides i liten grad i Vest-Afrika, men havner som oftest på fryselager i Spania og andre sør-europeiske EU-land.

Norge deltar

- Dette er en videreføring av Europa som kolonimakt. Norge burde holde seg langt unna denne type fiske og i stedet støtte fattige lands forsøk på å hindre plyndring av egne havområder, sier Gunnar Album i Norges Naturvernforbund.

Han peker på at også norske redere ønsker å skaffe seg feite inntekter gjennom å delta i det omstridte fisket utenfor kysten av Vest-Afrika. Selskapet CR Seafood PRC - registrert i Costa Rica og eid av fem sunnmøringer - ønsker nå å bygge en 100 meter lang tråler og få tilgang til fiskefatet utenfor et av verdens fattigste land.

- I Mauritania får man de fiskerettigheter man vil om man betaler for det, sier en av rederne, Kjell Husvåg, til Avisa Fiskaren.

MONSTER: Fangstmaskinen «Atlantic Dawn» er 145 meter lang, 26 meter bred, og har hele 22000 hestekrefter. For to år siden ble den sjøsatt ved verftet Umoe Sterkoder i Kristiansund.