Nærmere bestemt i Mauritania. Og nylig ble den jaget ut av marokkansk farvann da landet inndro lisensen.
Skipet eies av det irske rederiet Atlantic Dawn i Killybegs, og kan fange så mye fisk at det er registrert som «handelsskip» - for å omgå EUs nye regler om hvor mye fisk et enkelt fartøy kan fange.
Giganttråleren er 145 meter lang, 10 meter lengre enn det nyeste hurtigruteflaggskipet «Trollfjord».
Alle de 11 norske hurtigruteskipene blekner sammenliknet med den norskbygde fangstmaskinen.
Tråleren er beryktet.
«Atlantic Dawn» deltar nå i kappfisket utenfor kysten av Vest-Afrika, der det ikke finnes noen reguleringer eller kvotesystemer.
Miljøvernorganisasjoner og lokale fiskere frykter at industrifisket skal ødelegge fiskebestandene for all framtid.
Nordmenn betalte
- Båten bidrar til å plyndre verdens fiskeressurser, dette er en skandalebåt, sier Frode Pleym i Greenpeace Norge.
10 prosent av byggekostnadene ble finansiert av norske skattebetalere, og båten benytter seg av teknologi som er utviklet i Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger