Denne bilen er elektrisk, laget av norske studenter og kjører fletta av Tesla

Norges første elektriske racingbil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 46 studenter fra Norsk teknisk-naturvitenskapelig universitet (NTNU) i Trondheim har bygget Norges første elektriske racingbil.

Den frivillige studentorganiasjonen med det passende navnet Revolve har bygget fartsmonsteret, som ifølge testene gjør unna 0-100 på under tre sekunder, helt på egen hånd.

Skal konkurrere I dag ble den norskbygde racingbilen avduket av studentene selv.

De 46 studentene har brukt nærmest all sin fritid det siste året på å designe og bygge bilen helt fra bunn.

BEIST: Stundentene håper selv denne elektriske bilen skal kunne hamle opp med andre studentbiler under sommerens konkurranser. Foto: Revolve
BEIST: Stundentene håper selv denne elektriske bilen skal kunne hamle opp med andre studentbiler under sommerens konkurranser. Foto: Revolve Vis mer

- Det er en rå sak bygget i karbonfiber. Den veier bare 174 kilo, og kombinert med en kraftig elmotor gjør den unna null til hundre på under tre sekunder. Sånn sett kjører den fletta av Tesla, sier kommunikasjonsansvarlig Magnus Buseth i Revolve til Dagbladet.

Det er kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne med Tesla som har en egenvekt på 2100 kilo. Men den befinner seg altså i akselerasjonsklassen til den nye el-superbilen Rimac Concept One, selv om den også er vesentlig tyngre.

I sommer skal bilen, som de kaller «KOG Arctos R», konkurrere i «Formula Student». Det er verdens største motorsportsarrangement for studenter, og 114 lag fra 38 forskjellige land stiller i konkurransene på den legendariske racingbanen Silverstone i England og Hockenheimring i Tyskland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

STOLTE: De 46 studentene fra elleve forskjellige studieretninger er stolte av den nye bilen og har brukt mye tid på design og bygging. Foto: Revolve
STOLTE: De 46 studentene fra elleve forskjellige studieretninger er stolte av den nye bilen og har brukt mye tid på design og bygging. Foto: Revolve Vis mer

- Denne bilen spinner greit med klampen i bånn, og vi må faktisk ha elektronikk som holder den igjen. Den konkurransen blir utrolig spennende og vi mener vi har en bil som kan hevde seg helt i toppen. Det er en del andre studenter som stiller med elektriske biler også, sier han.

Ikke kjørt Buseth har selv ikke fått muligheten til å sette seg bak rattet i bilen med en el-motor med en effekt på 85kw (115 hestekrefter).

- Jeg gleder meg veldig til å få kjøre den! Sålangt har vi bare fått testet den i laboratoriet, sier Buseth.

I motsetning til mange av de andre lagene, skal ikke Revolve leie inn profesjonelle og erfarne racingførere. De stiller med en egen mann bak rattet.

- Det er jo en del som vil bli med, og en vil få muligheten til å kjøre bilen. Den personen må gjennom et ganske tøft og seriøst treningsopplegg. Etter løpene regner vi med at alle som har vært med får testet den ordentlig på bane, sier Buseth.

Den ordentlige testinga av bilen håper studentene å få til i løpet av en ukes tid, men Buseth forsikrer om at alt fungerer som det skal. Dersom noe viser seg å ikke fungere før sommerens store høydepunkt lover han at studentene vil bruke både natt og dag på å utbedre.

Ny teknologi Det er ikke bare for moro elevene har bygget bilen. Mange av Revolve-gjengen går ingeniørstudier og ville få litt praksis ut av teorien sin. Med bygging av bilen har de fått prøvd seg med det nyeste av teknologi og elektronikk .

Blant annet er batteripakkene i bilen det beste på markedet, og har en høyere energitetthet enn de som ligger i elbilen Tesla.

- Det er selvfølgelig ikke dumt å ha et sånt prosjekt på CV-en. De som har jobbet med batteriene har blant annet reist og holdt foredrag om teknologien hos norske bedrifter. Vi har ordna det sånn at folk har spesialisert seg på ett komponent i bilen, sier han.

NTNU Revolve var for første gang med i Formula Student-konkurransen i 2012. Da var Petter Solberg en av samarbeidspartnerne. Nå som racingbilprosjektet har gått elektrisk, er det fordi studentene har tro på el-bilen som racingprosjekt.

- Elektrisk kommer for fullt inn i racing, og muligheten er der nå, mener Buseth.