IKKE SÅNN: - Hvordan elevene presterer har mye å gjøre med foreldrenes utdanning og bakgrunn. Derfor gir dette veldig liten informasjon om hva skolene gir elevene av kunnskap, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen om resultatpresentasjonen i brosjyrer av denne typen, utgitt av Utdanningsetaten i Oslo kommune.
IKKE SÅNN: - Hvordan elevene presterer har mye å gjøre med foreldrenes utdanning og bakgrunn. Derfor gir dette veldig liten informasjon om hva skolene gir elevene av kunnskap, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen om resultatpresentasjonen i brosjyrer av denne typen, utgitt av Utdanningsetaten i Oslo kommune.Vis mer

Denne brosjyren får Kristin Halvorsen til å se rødt

Kunnskapsministeren til felts mot «lettvint rangering» i Oslo-skolen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen advarer mot «lettvint rangering», etter at Dagbladet i går omtalte en undersøkelse som viser at sju av ti rektorer mener de nasjonale prøvene brukes til å rangere skolene og i liten grad til å bedre undervisningen.

- Dette viser at mange kommuner bruker de nasjonale prøvene til å rangere mellom skolene, og det har vi vært veldig tydelige på at de ikke egner seg til. Informasjonen som disse prøvene gir rektorene, kommunene og oss er viktig, men det blir veldig lettvint å bruke det til å rangere elever som har ulikt utgangspunkt, sier hun til Dagbladet.

«Slik presterer..»  Dagbladet ber om et eksempel.

- Hvis vi ser på hvordan Oslo presenterer skolene, gir det veldig lite informasjon, for de presenterer resultatene fra de nasjonale prøvene på en veldig lettvint måte, sier Halvorsen.  

Et eksempel på det hun misliker, er brosjyrene med tittelen «Slik presterer (skolens navn, red. anm.)»,  som Utdanningsetaten i Oslo utarbeider for hver enkelt ungdomsskole.

I brosjyren «Slik presterer Øraker skole» står blant annet dette om resultatene i 2009: «Nasjonale prøver norsk lesing 8. trinn, andel elever på nivå 4 og 5 (to høyeste nivåer) 57,6 %».

Utdanning og bakgrunn Brosjyren gir også svar på hvor godt skolen ligger an sammenlignet med nivået i Oslo og i Norge.
Det er akkurat slik kunnskapsminister Kristin Halvorsen ikke vil ha det.

- De oppgir resultatene på sin egen skole, i forhold til de nasjonale resultatene og i forhold til Oslo-resultatene. Men hvordan elevene presterer har mye å gjøre med foreldrenes utdanning og bakgrunn. Derfor gir dette veldig liten informasjon om hva skolene gir elevene av kunnskap, sier Halvorsen.

- Gammeldags Kunnskapsministeren har lenge vært i tottene på Oslos skolebyråd Torger Ødegaard, som er en forkjemper for «Høyre-skolen». 

I TOTTENE: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har nok en gang havnet i tottene på Oslos skolebyråd Torger Ødegaard. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet
I TOTTENE: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har nok en gang havnet i tottene på Oslos skolebyråd Torger Ødegaard. Foto: John T. Pedersen / Dagbladet Vis mer

- Halvorsen ser det som sin oppgave som kunnskapsminister å å være kritisk til Oslo-skolen. Hun er en tilhenger av hemmelighold av resultater på skolenivå. Jeg synes det gammeldags at det ikke skal være åpenhet om hvordan det går med elevene på hver enkelt skole, sier Torger Ødegaard til Dagbladet.

Beholder prøvene Kristin Halvorsen gjør det overfor Dagbladet klart at hun ikke har planer om å fjerne de nasjonale prøvene.
Allerede førstkommende torsdag holder kunnskapsministeren seminar for å finne en bedre form på de nasjonale prøvene, med forskere, kommuner, organisasjoner og lærere.