FULL KONTROLL: En introduksjonsvideo for Airbus A320 viser at personen som er inne i cockpit har full kontroll over om cockpitdøra skal kunne åpnes. Denne sikkerhetsmekanismen gjorde det mulig for Andreas Lubitz (28) å styrte seg selv og 149 andre i døden. Foto: Airbus
FULL KONTROLL: En introduksjonsvideo for Airbus A320 viser at personen som er inne i cockpit har full kontroll over om cockpitdøra skal kunne åpnes. Denne sikkerhetsmekanismen gjorde det mulig for Andreas Lubitz (28) å styrte seg selv og 149 andre i døden. Foto: AirbusVis mer

Denne bryteren gjorde flykapteinen sjanseløs

Den erfarne flykapteinen gjorde flere forsøk på å komme seg inn igjen i cockpiten. Men mekanismen som skal hindre kaprere i å ta over flyet, gjorde ham sjanseløs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etterforskerne av flyulykken i de franske alper gjorde det i dag kjent at de ser på styrten som en villet handling utført av annenpiloten Andreas Lubitz (28), og at katastrofen nå etterforskes som et massedrap.

Da den erfarne flykapteinen forlot cockpiten for en tur på toalettet, rundt tjue minutter etter at flyet hadde tatt av fra Barcelona. Han gjorde gjentatte forsøk på å gjeninnta kontrollen over flyet, men var i realiteten sjanseløs, så lenge andrepiloten ville holde ham ute.

Andreas Lubitz brukte sikkerhetsmekanismen som skal hindre kaprere i å ta kontroll over flyet til selv å gjennomføre det etterforskerne omtaler som et overlagt massedrap på alle passasjerene og besetningen.

Avslo aktivt En instruksjonsvideo for sikkerhetsrutinene rundt cockpitdøra på Airbus 320 viser at personen som er igjen i cockpit har full kontroll over om døra åpnes eller ikke. 

Ved å trykke på firkant-tasten på et tastatur utenfor cockpitdøra, anmoder man om at personen inne i cockpit skal åpne døra. personen i cockpit svarer ved å vippe på en bryter med innstillingene, «unlock», «norm» og «lock». Vipper man mot «lock» (lås), forblir døra låst, og man kan ikke anmode om å komme inn igjen før det har gått fem minutter.

Forblir anmodningen ubesvart, kan man på utsiden taste inn en sikkerhetskode, som gjøre at døra åpnes automatisk dersom anmodningen ikke besvares fra cockpit innen 30 sekunder. Denne sikkerhetsmekanismen er på plass slik at det skal være mulig å ta seg inn for eksempel dersom begge pilotene er besvimt eller døde.

Men Lubitz avslo aktivt alle forsøk og anmodninger om å åpne kabindøra, ifølge etterforskerne. Dermed forble den sikrede ståldøra låst med tre elektriske låser.

Direktør i Lufthansa, Carsten Spohr, bekrefter at en kode, som besetningen skal kunne utenat, skal gjøre at cockpitdøra åpnes, men han bekrefter at dette kan stanses av en person inne i cockpiten.

- Ved å trykke knappen på lock vil døra forbli låst. Siden 11. september-angrepene har rutinene rundt tilgang på cockpit endret seg, sier Spohr.

- Lakoniske svar Ifølge etterforskerne pustet Lubitz helt normalt til flyet styrtet inn i fjellet og var mest trolig ved bevissthet.

- Vi har fått utskrift av lydopptaket fra de siste tretti minuttene av flyturen. I de første tjue minuttene snakker de to i førerhuset vanlig og i vennlig tone. Så hører vi kapteinen gjennomgå prosedyren for å lande i Düsseldorf. Han får svar som vi kan oppfatte som lakoniske, sier statsadvokat Robin.

- Deretter ber kapteinen andreflygeren om å overta kommandoen over flyet. Vi hører kapteinen skyve setet sitt bakover og døra til førerhuset åpnes. Kapteinen måtte ut i et naturlig ærend, forteller statsadvokaten.

- Deretter hører vi andreflygeren vri på en bryter som får flyet til å gå inn i bratt nedstigning. Dette kan bare gjøres manuelt med hendene og med vilje. Så hører vi kapteinen snakke i den interne telefonen og vil inn i førerhuset igjen. Men han får ikke svar innenfra. Vi kan høre andreflygeren puste helt normalt helt til flyet treffer bakken, fortsetter Robin.

Skrik - I mellomtida hører vi flyet bli anropt av flygelederne, men det kommer intet svar. Tårnet ber andre fly i området anrope denne Airbus A320, men de får heller ikke noe svar. Flygelederne slår full alarm. Så hører vi kraftige slag mot døra fra kapteinen som vil inn. Dette er like før flyet treffer bakken. Helt til slutt hører vi skrik, forteller han.

Etter å ha gjengitt dette hendelsesforløpet i gjør Robin også rede for etterforskernes foreløpige konklusjon.

- Vår tolking så langt, det mest trolige, er at andreflygeren med vilje nekter kapteinen å komme inn og med vilje setter flyet på nedstigning av grunner som vi ikke kjenner. Men det kan se ut som om andreflygeren med vilje ville ødelegge flyet.