Denne bryteren gjorde flykapteinen sjanseløs

Den erfarne flykapteinen gjorde flere forsøk på å komme seg inn igjen i cockpiten. Men mekanismen som skal hindre kaprere i å ta over flyet, gjorde ham sjanseløs.

FULL KONTROLL: En introduksjonsvideo for Airbus A320 viser at personen som er inne i cockpit har full kontroll over om cockpitdøra skal kunne åpnes. Denne sikkerhetsmekanismen gjorde det mulig for Andreas Lubitz (28) å styrte seg selv og 149 andre i døden. Foto: Airbus
FULL KONTROLL: En introduksjonsvideo for Airbus A320 viser at personen som er inne i cockpit har full kontroll over om cockpitdøra skal kunne åpnes. Denne sikkerhetsmekanismen gjorde det mulig for Andreas Lubitz (28) å styrte seg selv og 149 andre i døden. Foto: Airbus Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Etterforskerne av flyulykken i de franske alper gjorde det i dag kjent at de ser på styrten som en villet handling utført av annenpiloten Andreas Lubitz (28), og at katastrofen nå etterforskes som et massedrap.

Da den erfarne flykapteinen forlot cockpiten for en tur på toalettet, rundt tjue minutter etter at flyet hadde tatt av fra Barcelona. Han gjorde gjentatte forsøk på å gjeninnta kontrollen over flyet, men var i realiteten sjanseløs, så lenge andrepiloten ville holde ham ute.

Andreas Lubitz brukte sikkerhetsmekanismen som skal hindre kaprere i å ta kontroll over flyet til selv å gjennomføre det etterforskerne omtaler som et overlagt massedrap på alle passasjerene og besetningen.

Avslo aktivt En instruksjonsvideo for sikkerhetsrutinene rundt cockpitdøra på Airbus 320 viser at personen som er igjen i cockpit har full kontroll over om døra åpnes eller ikke. 

Ved å trykke på firkant-tasten på et tastatur utenfor cockpitdøra, anmoder man om at personen inne i cockpit skal åpne døra. personen i cockpit svarer ved å vippe på en bryter med innstillingene, «unlock», «norm» og «lock». Vipper man mot «lock» (lås), forblir døra låst, og man kan ikke anmode om å komme inn igjen før det har gått fem minutter.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.