Denne dietten kan gjøre deg barnløs

Feil fett gir færre og mindre aktive sædceller.

FETTRIKT: Denne maten innebærer ikke bar erisiko for hjerte- og karsykdommer, men reduserer også sædkvaliteten, viser ny forskning. Foto: AFP/Paul J. Richards/Scanpix
FETTRIKT: Denne maten innebærer ikke bar erisiko for hjerte- og karsykdommer, men reduserer også sædkvaliteten, viser ny forskning. Foto: AFP/Paul J. Richards/ScanpixVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||
(Dagbladet): Menn som spiser mat med mye mettet eller enumettet fett, kan ødelegge sædkvaliteten, melder Health24.

Det går fram av en ny studie fra Harvard-universitetet ledet av doktor Jill Attaman.

Hun og kollegene fant at menn som fråtser i det usunne fettet, som også er kjent for å kunne gi hjerte- og karsykdommer, produserer færre og mindre aktive sædceller.

- Sammenheng Av samme studie går det fram at menn som for stor del spiser flerumettet fett som omega-3 og omega-6, synes å bedre sædkvaliteten.

- Vi fant en signifikant sammenheng mellom inntak av ulike former for fett og sædkvalitet, sier Attaman. Hun påpeker at ulike former for fett prosesseres ulikt i kroppen.

- Flerumettede fettsyrer er viktige komponenter i sædcellenes cellemembran og kan influere sædcellenes evne til å befrukte et egg, sier forskningslederen.

Sædanalyser Forskningsgruppa analyserte sæden til 91 menn som gikk til et fruktbarhetssenter på et sykehus i Boston. Mennene svarte også på spørsmål om mat og fettinntak. Hos en del av mennene, analyserte forskerne innholdet av fettsyrer i spermen.
 
Resultatene er krystallklare:

• Mennene som spiste mest av det farlige fettet hadde 41 prosent færre sædceller enn mennene som spiste minst mettet fett.

• Mennene med størst inntak av enumettede fettsyrer hadde 46 prosent færre sædceller enn mennene som inntok minst enumettet fett.

• Menn som spiste mye flerumettet fett hadde flere og mer aktive sædceller.

Doktor Jill Attaman mener inntak av feil type fett kan føre til fertilitetsproblemer for menn som i utgangspunktet produserer et lavt antall sædceller. De kan risikere å få en unormalt lav konsentrasjon av sædceller.

Mens mettet fett er å finne i kjøtt, melk, ost og smør, finnes flerumettede fettsyrer i vegetabilske oljer, fisk og i mange nøtter og frø.