Denne drittjobben vil nordmenn gjøre

Fordi verdens største by skal bruke 235 milliarder på miljøet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

CHONGQING (Dagbladet.no): - Wo hen gaoqing lei dø Djongtsing.

Det var ikke så lett å forstå for noen av oss. Men dette var altså fylkesordfører i Sør Trøndelag Tore O. Sandvik som prøvde å si på kinesisk at han var glad for å være i vennskapsbyen Chongqing.

Verdens største byprovins som har bedt trønderne om hjelp til å rydde opp i miljøproblemene sine.

Og fylkesordførerens kinesiske kollega Cheng Zhiyi satser stort. 235 milliarder kroner fra både det offentlige og private foretak skal brukes over en femårsperiode for å gi innbyggerne bedre vann- og luftkvalitet.

«Fog city»

For det er ingen overdrivelse å si at byen med 32 millioner innbyggere og med en halv million innflyttere hvert år tar seg bedre ut på nattestid.

I byen som kalles «Fog city» skinner neonlysene sterkere enn sola som ikke når i gjennom tåke og smog.

- Det er best å ta båten på kvelden «because at night the light is more b-e-a-u-t-i-f-u-l», svarer hotellverten på «chinglish» når han får spørsmål om elvecruiset opp Yangtze-elva.

TØFFE FORHOLD: En fisker fra Chongquing vader ut i Yangtze-elven. Foto: EPA/Scanpix
TØFFE FORHOLD: En fisker fra Chongquing vader ut i Yangtze-elven. Foto: EPA/Scanpix Vis mer

Elvene er avfallsplass

Men selv ikke kveldsmørket kan skjule at verdens tredje største elv er blitt en flytende søppelplass og giftpøl.

Rundt 25 millioner tonn avfall, kloakk og giftstoffer havner i Yangtze. Det utgjør til sammen 40 prosent av Kinas totale utslipp.

Forurensingen av den 6300 kilometer lange elva får naturligvis også konsekvenser for de millioner av mennesker som sogner til elva og dens mange sideelver.

Blant dem er Chongqings 32 millioner innbyggere.

Vinn-vinn 

- Hvis dere kan rydde opp i denne elva, vil innbyggerne få opp øynene for dere, sier Fang Xiao Xiang mens han står foran Tao Huaxi, en skitten sideelv til Yangtze.

Fang er sjef for Tao Huaxi Civic Construction Company. Et selskap som har fått offentlige bevilgninger på nærmere fem millioner kroner til å rense avfallsvannet i elva. Det eneste Fang mangler nå er utenlandsk teknologi - og flere utenlandske investeringer.

Denne drittjobben vil nordmenn gjøre

Foran seg har han en norsk delegasjon av miljøteknologibedrifter som mer enn gjerne vil slå kloa i den kontrakten. Var det noen som sa vinn-vinn-situasjon?

Mange av de eksisterende avløpsrenseanleggene i Chongqing er blitt til ved hjelp av store utenlandske investeringer. Ved det store Tangjiatuo-anlegget er så mye som 70 prosent finansiert med utenlandske lån.

I kø  

Men hvor store muligheter har norske bedrifter til å få million- eller la oss si milliardkontraktene som er ute og går når Kina skal rydde opp i miljøproblemene?

Det er bare å se i øynene at det er mange om beinet. I forrige uke var det en dansk delegasjon på besøk i Chongqing. De gikk i gjennom det samme opplegget og fikk høre Fang fortelle nøyaktig det samme, som de norske fikk i dag.

Ifølge en kilde ved Chongqings utenlandskontor kommer slike delegasjoner nærmest hver uke.

Og under gårsdagens matchmaking-konferanse forsvant de fleste kinesiske bedriftrepresentantene da borgermesteren i Chongqing forlot salen for å gå i et annet møte.

Da hadde ikke de norske bedriftene en gang begynt på sin presentasjon. Walkouten sier mye om hvilke bånd som eksisterer mellom det offentlige og private.

Demonstrasjoner 
Men den offensive satsingen i Chonqing, provinsen som kineserne håper skal gå foran å skape økonomisk vekst også i det vestlige Kina, har også en bakside.

Underveis på den offisielle rundturen i dag passerte vi flere titalls demonstranter og politi ved broen over til Tangjiatuo-anlegget. Demonstrantene skal ha protestert mot ulovlig overtakelse av jorda.

Et alvorlig problem, som ifølge den statlige avisen China Daily har et omfang på 50-60 prosent av all landeiendom som overdras av det offentlige til utbygging.

På veien tilbake fra Tangjiatuo var det bare gravemaskiner i full aktivitet igjen.

<B>VOKSENDE BILPARK:</B> Hva skjer når flere og flere av Chongqings 32 millioner innbyggere vil ha bil? Luftkvaliteten er allerede dårlig i Chongqing.
<B>UTSLIPP:</B> Båter og cruiseskip som trafikkerer på Chongqings elver er en viktig kilde til miljøskadlige utslipp.
<B>VILLE DU HA BADET HER?:</B> En julidag for 40 år siden badet formann Mao i Yangtze-elva. I dag ville han neppe gjort det samme med tanke på hvor forurenset den er.
<B>VIL SPERRE OPP ØYNENE:</B> Fang som driver Chongqing Taohuaxi Civic Construction Company har fått en halv million til å rense en sideelv til Yangtze. Men hvem skal få kontraktene?
<B>VIL HA FLERE SLIKE:</B> Vannrenseanlegget Tangjiatuo i Chongqing er 70 prosent finansiert med utenlandske lån. Nå vil lokalmyndighetene ha flere slike for å gi innbyggerne renere vann.