Denne flyvertinna får forbrukere til å riste på hodet

Men reklamebyrået er overrasket over at kritikken ikke er verre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Reklamebyrået Lowe and Partners gikk for noe nytt og kontroversielt da de laget en reklamefilm for brusen Zenonade, som nylig ble lansert for det tsjekkiske markedet.

Og det har ikke falt i smak hos alle.

Etter at reklamen ble lagt ut på Youtube i begynnelsen av mai, har selskapet måttet tåle mye kritikk fra mange, som mener den er i drøyeste laget.

- Har aldri før vært testet Filmen tar for seg en flyvertinne idet hun demonstrerer sikkerhetsrutiner om bord i et fly like før avgang.

Men bak hennes tilsynelatende blide og hyggelige ytre, skjuler det seg alt annet enn snille tanker overfor resten av dem som er om bord.

Mens hun viser fram flyets sikkerhetsrutiner for de mange reisende, tenker hun nemlig på hvordan hun skal redde seg selv om flyet skulle styrte, mens alle andre kommer til å dø.

Mot slutten av reklamen høres den velkjente «Vi ønsker deg en behagelig flytur» over høyttaleranlegget, før brusens slagord «Zenonade - på egen risiko» vises på skjermen.

Slagordet er basert på at brusen er helt ny, og aldri før testet på markedet.

«Zenonade er den eneste beroligende drikken på markedet. Men den har aldri før vært testet, slik at ingen egentlig vet hvilken avslappende effekt den har på mennesker. Derfor anbefaler vi at du drikker den på egen risiko,» heter det i beskrivelsen under reklamefilmen på Youtube.

- Hadde forventet mye verre Flere reagerer kraftig på reklamefilmen, og mange har stemplet den som «dum», «skremmende» og «ekkel», og sier de helt mistet lysten på å smake brusen filmen reklamerer for.

«Denne reklamen var teit, noe jeg er sikker på at flyselskapene er enige i,» skriver én Youtube-bruker, mens en andre skriver at de følte seg ukomfortable av å se den kontroversielle filmen.

Direktør for reklamebyrået, Martin Lochmann, var imidlertid forberedt på mer kritikk rundt reklamefilmen, enn det som så langt har vært.

- Jeg forventet at det skulle bli mye verre. Denne filmen er ikke ment å være seriøs, sier han til Huffington Post.

Og det er ikke bare negative holdninger til reklamen. Noen opplever den også som et friskt pust:

«Reklamen er ikke dum. Den er kontroversiell og annerledes. Normale reklamer er dumme reklamer siden de ikke får noen til å bruke eller kjøpe sine produkter eller tjenester.»