Du leser nå Dagbladet Pluss

Denne galaksen ligger 30 milliarder lysår unna

Den fjerneste vi noensinne har sett.

FOR LENGE SIDEN, I EN GALAKSE LANGT, LANGT BORTE: Galaksen z8_GND_5296 ligger ufattelige 30 milliarder lysår unna jorda.  Illustrasjonen viser hvordan galaksen kan se ut på nært hold. Foto: REUTERS/HUBBLE SPACE TELESCOPE/NASA/REUTERS/NTB SCANPIX
FOR LENGE SIDEN, I EN GALAKSE LANGT, LANGT BORTE: Galaksen z8_GND_5296 ligger ufattelige 30 milliarder lysår unna jorda. Illustrasjonen viser hvordan galaksen kan se ut på nært hold. Foto: REUTERS/HUBBLE SPACE TELESCOPE/NASA/REUTERS/NTB SCANPIXVis mer

Når du ser stjernene på nattehimmelen, ser du bakover i tid. Langt bakover i tid. Lyset beveger seg gjennom det enorme tomrommet i, vel, lysets hastighet, og avstanden det tilbakelegger i løpet av ett år kalles et lysår.

Proxima Centauri er den stjernen som ligger nærmest sola, «bare» 4,24 lysår unna oss. Vi ser altså ikke hvordan den ser ut i dag, men hvordan den så ut for litt over fire år siden.

Universets barndom

Og dette blir bare småtteri i den virkelig store sammenhengen. Nå har astronomer bekreftet oppdagelsen av den hittil fjerneste galaksen vi har observert. Lyset som vi nå observerer fra den begynte ferden mot jorda for over 13 milliarder år siden.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

Du er nå inne på en Dagbladet Pluss-artikkel. Den kan du få tilgang til med et abonnement på Dagbladet Pluss.

Dagbladet Pluss er enda mer av virkeligheten. Redaksjonen vår jobber hver dag for å gi deg kvalitetsartikler du bare må lese. Vi har satt dagsorden i over 150 år og er stolte av den prisbelønte journalistikken vår. Med et Dagbladet Pluss-abonnement får du både ferske premium artikler hver dag og tilgang til hele arkivet vårt. Det vil si alle avisene helt tilbake til 1869! Les Dagbladet Pluss på alle plattformer - både desktop, mobil og tablet - når du vil, hvor du vil.

UT ÅRET*

KUN I SEPTEMBER

100 kr

(0,83 kr per dag)

KJØP UT ÅRET*

Dagbladet Pluss

UT ÅRET* 100 kr ut året. 0,83 kr per dag.

1 UKE**

PRØV PLUSS

1 kr

(0,14 kr per dag)

KJØP 1 UKE**

Dagbladet Pluss

1 UKE** 1 kr for første uke. 0,14 kr per dag.

*Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (55kr/uke) når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

1 MÅNED

99 kr

(3,33 kr per dag)

KJØP 1 MÅNED

Dagbladet Pluss

1 MÅNED 99 kr for 1 måned. 3,33 kr per dag.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (99,-/måned) når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

6 MÅNEDER

449 kr

(2,49 kr per dag)

KJØP 6 MÅNEDER

Kjøp nå

Dagbladet Pluss

6 MÅNEDER 449 kr for 6 måneder. 2,49 kr per dag.

Abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (449,-/6 mnd) når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

• *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris måned etter tilbudsperioden (99,-/måned) Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • **Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris uke etter tilbudsperioden (55,-/uke) Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Øvrige abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.