Denne går på møkk

I Fredrikstad får de mye ut av kloakken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Fredrikstad går nå fire busser, en renovasjonsbil og flere av renseanleggets personbiler på gass fra kloakken.

- Ja, vi lager drivstoff til busser, sier Knut Lileng, assisterende direktør ved Frevar i Fredrikstad.

De tar imot 15 millioner kubikkmeter vann i løpet av året og etter litt behandling sitter de igjen noen tusen tonn med slam, som lukter vondt og som må behandles før det kan brukes til noe som helst.

- Det blir nedbrutt i en råtnetank i anaerobe forhold og da dannes det metangass, sier Lileng, og forklarer at denne gassen er høyverdig drivstoff.

For oss uinnvidde: Anaerobt betyr uten oksygen.

Men det hele startet med at rutebussene i Fredrikstad ønsket å gå over til gass som drivstoff. Det gikk ikke så bra.

Ville ikke levere gass

- Det sto en artikkel i lokalavisa om at ingen av oljeselskapene ville levere gass til dem fordi de var for små, sier Lileng. Så han tok en telefon til busselskapet og fortalte dem at kloakkrenseanlegget kunne levere dem gassen de trengte. Den trengte bare å bli foredlet fra 65 til 97 prosent metan.

EN EKTE MØKKABIL:  Denne renovasjonsbilen kjører på ren metan, hentet fra kloakkrenseanlegget. Foto fra Frevar
EN EKTE MØKKABIL: Denne renovasjonsbilen kjører på ren metan, hentet fra kloakkrenseanlegget. Foto fra Frevar Vis mer

18. desember 2001 åpnet de sitt nye felles anlegg som gjør om metangassen fra renseanlegget til høyverdig drivstoff, og i dag går fire rutebusser hos Borg Buss på gass. Det gjør også en søppelbil og flere personbiler.

- Vi selger metangass for en halv million kroner i år, men har kapasitet til langt mer, sier Lileng.

- Så hvis noen har en bil i Fredrikstad de kan fyre med gass, så er det bare å ta kontakt?

- Ja, det er det mest miljøvennlige drivstoffet som finnes, og bidrar ikke netto til drivhuseffekten, sier Lileng.

Han forteller at anlegget har kapasitet til å dekke forbruket til 12 rutebiler, noe som tilsvarer 1,1 million kjørte kilometer i året.

Og det er altså en bakterie som gjør det hele mulig.

- De bakteriene var her før vi kom på jorda og vil nok være her etter at vi er borte også, sier Lileng.

Flere fyrer med møkk

Professor Oddvar Lindholm ved Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås, forteller at flere kloakkrenseanlegg utnytter metangassen.

- Det dannes metangass når man bryter ned organisk stoff uten oksygen, og gassen kan brukes til å fyre en strømgenerator. Mange renseanlegg får nok energi ut av dette til å dekke eget behov, sier Oddvar Lindholm, professor i vann og avløpsteknikk ved Universitetet for miljø- og biovitenskap.

Han opplyser at de bruker en bakterie som lever naturlig i avløpssystemet.

- Du kan si man får litt igjen for drittjobben, sier professoren til Dagbladet.no.

Spiser møkk og lager rakett-drivstoff

Men forskere har også funnet en liten ammoniakk-etende bakterie som gomler i seg menneskemøkk og gjør den om til rakett-drivstoff, melder National Geographic.

Bakterien lever godt uten oksygen og produserer naturlig hydrazine, som altså kan brukes til å fyre opp raketter.

Bakterien lever uten oksygen, altså anaerobt, og produserer hydrazine uten tilførsel av noe annet enn kloakk.

- Vanlig behandling er også bra, men fordelen med dette er at den er billigere og mer effektiv, sier mikrobiolog Marc Strous ved universitetet i Nijmegen i Nederland til National Geographic.

Han mener at man kan spare inn inntil 90 prosent av utgiftene i forhold til prosesser hvor man må tilføre kloakken oksygen.

Bakterien ble først oppdaget i åpent hav på slutten av 1990-tallet.

- Det er den eneste organismen som på Jorda som produserer hydrazin, og inntil oppdagelsen trodde man at hydrazin var et menneskeskapt produkt, sier Strous.

Men han har ikke noe tro på at de kommer til å levere drivstoff til NASAs raketter, bakterien trenger drivstoffet selv og kan ikke overlever uten.

KJØRER PÅ METAN: Fire busser i Fredrikstad kjører på metangass fra kloakkrenseanlegget i byen.
HER FOREDLES GASSEN: </B> Dette anlegget sørger for at metangassen blir foredlet til å kunne brukes i biler og busser.