DRAMATISK: Den norske båten "Siem Pilot" reddet 129 mennesker i en gummibåt i Middelhavet. Det lå også to døde kvinner i båten. Kort tid etter tok båten i mot flere hundre migranter. Se forholdene på den norske båten over. Video: Kripos Vis mer

Denne gummibåten var fylt med 129 levende - og to døde, unge kvinner

Reddet av norsk båt. Elendige farkoster er lastet med altfor mange mennesker - og for lite bensin.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Torsdag morgen fikk den norske båten «Siem Pilot» melding om at en overfylt gummibåt var i havsnød. Timer seinere fant de båten, mer enn dobbelt så langt til havs enn til vanlig: 53 nautiske mil utenfor Libya.

- Båten hadde veldig mye folk om bord og rar fasong, som nok skyldes for lite luft og overlast. Vi startet redningsaksjonen og etterhvert som båten ble tommere, fant vi to livløse personer ombord. Vi fikk dem hurtig ombord og de ble undersøkt av doktor. De ble konstatert døde, noen få timer tidligere, sier styrkesjef Geir Hilmarsen.

FÅR REDNINGSVESTER: Før migrantene kan reddes, får de utdelt redningsvester. Inni folkemengden på bildet, var også de to unge, nigerianske kvinnene. De hadde antagelig dødd timer før redningsaksjonen. Foto: Kripos
FÅR REDNINGSVESTER: Før migrantene kan reddes, får de utdelt redningsvester. Inni folkemengden på bildet, var også de to unge, nigerianske kvinnene. De hadde antagelig dødd timer før redningsaksjonen. Foto: Kripos Vis mer

Kunne endt verre

De døde kvinnene var i begynnelsen av 20-åra, og kom fra Nigeria.

- Vi fant en person som sier han var mannen til den ene avdøde kvinnen. Den andre døde var venninna hennes. Italiensk politi etterforsker nå hva som har skjedd. Trengsel og utmattelse er absolutt en mulig dødsårsak, sier Hilmarsen.

De 131 personene i gummibåten hadde vært til havs i over ti timer. Det var varmt og sol og migrantene var slitne og utmattet.

- Det er selvfølgelig veldig trist å oppleve. Samtidig tenker jeg at det var godt vi fant dem når vi gjorde. Fem-ti timer til, og tragedien ville vært mye større, sier Hilmarsen.

Barn reiser alene

ELENDIGE FARKOSTER: Begge disse gummibåtene var lastet med langt over 150 personer hver. Gummibåtene som sendes overfylte fra Libyas kyst er for dårlige til å komme til Europa. Foto: Kripos
ELENDIGE FARKOSTER: Begge disse gummibåtene var lastet med langt over 150 personer hver. Gummibåtene som sendes overfylte fra Libyas kyst er for dårlige til å komme til Europa. Foto: Kripos Vis mer

Kort tid etter møtte den norske båten et britisk krigsskip, og fikk overført ytterligere 524 migranter, som hadde blitt reddet i fire ulike redningsaksjoner samme formiddag.

- Det som var spesielt denne dagen, var de mange kvinnene og barna som ble reddet. I den første gummibåten var det 50 kvinner og tre mindreårige. I den andre var det 65 personer under 18 år og de fleste opplyste at de reiste alene, ifølge styrkesjefen.

De totalt 655 personene, inkludert de to døde kvinnene, er nå satt i land i den italienske byen Brindisi. Migrantene oppga at de kom fra 20 land, hvorav 231 fra Gambia, 82 fra Senegal, 72 fra Guinea, 34 fra Nigeria - og to fra Syria.

11 drukner hver dag

Hittil i år har minst 10129 flyktninger og migranter druknet i Middelhavet fra 2014 og fram til i dag, ifølge en FN-rapport. Det betyr at det gjennomsnittlig drukner minst 11 personer på veien til Europa, hver eneste dag. En av hovedgrunnene til at folk drukner, er de elendige båtene som kyniske menneskesmuglere tar i bruk.

SJEF OMBORD: Geir Hilmarsen er styrkesjef på den norskebåten. 
SJEF OMBORD: Geir Hilmarsen er styrkesjef på den norskebåten.  Vis mer

- Disse gummibåtene har ikke sjanse til å komme over Middelhavet. Gummibåten med de 129 og to døde var av veldig dårlig kvalitet. Vi snakker ikke om gummibåter med masse luftkammere, og som tåler punktering. Dette er enkleste sort. Går det hull, er den ferdig, sier Hilmarsen og fortsetter:

- Folkene om bord har heller ikke vester og flertallet kan ikke svømme eller opptre i vann. I tillegg, er det er trangt, og kanskje ikke nok mat og drikke. Selv om båt holder seg flytende, blir det en tragedie til slutt.

Kyniske smuglere

Tallet på antall druknede er antakelig langt høyere. I forrige måned reddet «Siem Pilot» det de på forhånd antok ville være rundt 250 mennesker fra en liten fiskebåt.

- Da vi trodde at alle var over, dukket det opp personer fra under dekk. Det tok aldri slutt, og minst 200 folk var presset sammen der nede, sier daværende styrkesjef på «Siem Pilot», Pål Erik Teigen.

OVER 200 UNDER DEKK: Da det norske mannskapet trodde båten var tom, oppdaget de at over 200 personer var blitt plassert under dekk, under en redningsoperasjon forrige måned. Foto: Kripos
OVER 200 UNDER DEKK: Da det norske mannskapet trodde båten var tom, oppdaget de at over 200 personer var blitt plassert under dekk, under en redningsoperasjon forrige måned. Foto: Kripos Vis mer

- Disse båtene er billige og utrygge farkoster som umulig kan nå Italia. De har heller ikke nok bensin til å nå så langt. Det er en kynisk bransje, der bakmennene har telefonnummer til italiensk kystvakt og ringer om havsnød når båtene er like utenfor Libyas kyst, sier Teigen.

Folk blir lurt

Dagbladet har gått gjennom Kripos' bilder av de elendige farkostene som brukes. De viser kynismen i menneskesmugler-bransjen: Barn, eldre, kvinner og menn stues sammen i farkoster som aldri burde ha blitt satt på havet.

- Bakmennene forteller ikke hvor farlige båtene de skal på er. De lover gull og grønne skoger og folk blir lurt. Flere forteller at de aldri har sett havet før, og de har ikke ant hvilken fare de satte seg inn i, sier Teigen.