BILLIGERE: Ifølge informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, vil større og dyrere biler som denne hybridmodellen Lexus Rx450h, går ned med nesten 42 000 kroner i engangsavgift som følge av de nye avgiftsreglene foreslått i statsbudsjettet for 2012. Foto: LEXUS
BILLIGERE: Ifølge informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, vil større og dyrere biler som denne hybridmodellen Lexus Rx450h, går ned med nesten 42 000 kroner i engangsavgift som følge av de nye avgiftsreglene foreslått i statsbudsjettet for 2012. Foto: LEXUSVis mer

Denne hybriden blir 42 000 kroner billigere til neste år

Men det blir heller ikke dyrere å eie en dieselbil i 2012.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det blir ikke dyrere for de som allerede eier en dieselbil å være bileier i 2012. Samtidig blir det billigere å kjøpe miljøvennlige biler.

Det er med på å gjøre dette til en god dag for Norges automobil-forbund (NAF), forteller Administrerende direktør i forbundet Stig Skjøstad.

- Budskapet fra oss er at myndighetene er på rett vei. De har fulgt mange av rådene NAF har gitt i den senere tid, sier han.

Strammer inn på CO2 Regjeringen vil at flere nordmenn kjøper biler med lavt utslipp av karbondioksid (CO2), og i statsbudsjettet for 2012 nedjusteres alle innslagspunktene i CO2-komponenten i engangsavgiften med fem gram pr. kilometer.

Engangsavgiften som betales ved kjøp av ny bil, beregnes ut fra vekt, motoreffekt og utslipp av karbondioksid.

Endringen i CO2-delen av engangsavgiften, vil som Dagbladet skrev tidligere gi et fradrag for biler med utslipp under 110 gram pr. kilometer mot dagens 115 gram.

Dette innebærer ifølge budsjettet isolert sett en avgiftsøknig for alle biler.

Samtidig økes fradragene for biler med utslipp under 110 gram med 120 kroner pr. gram utover normal prisjustering, for å motvirke at biler med lave utslipp av CO2 får høyere engangsavgift.

Avgiftslegger notrogenoksid (NOx) Noe helt nytt i statsbudsjettet, er at det legges opp til en NOx-komponent i engangsavgiften på 85 kroner pr. kilo NOx, som direkte følge av det økte salget av dieselbiler. Det betyr 22 kroner pr. milligram pr. kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Endringen anslås å ville gi en økning på rundt 650 kroner for en gjennomsnittelig ny bensinbil og rundt 3300 kroner for en gjennomsnittelig ny dieselbil.  

Samtidig reduseres satsene i effektkomponenten i engangsavgiften med 33 prosent, noe som ikke minst vil gi avgiftslette på flere kostbare biler.

I tillegg økes vrakpanten med 500 kroner til totalt 2000, omregistreringsavgiften på personbiler, busser, motorsykler og mopeder går ned 5 prosent, mens årsavgiften prisjusteres til 2885 kroner.

- Samlet sett gått ned Stig Skjøstad fryktet at NOx-komponenten skulle bli mye større, men den er ifølge NAF-direktøren marginal.

Forslaget gir ulike utslag på forskjellige dieselbiler. En miljøvennlig dieselbil vil med nye avgiftsregler bli billigere, siden dieselbiler stiller sterkt ved lave CO2-utslipp.

- Avgiftsnivået har samlet sett gått noe ned ved at regjeringen flytter avgiftssystemet fra motoren til det som kommer ut av eksosrøret, sier Skjøstad.

For at effektkomponenten i engangsavgiften reduseres med 33 prosent, er direktøren positiv til. Hestekrefter har med dagens teknologi ikke lenger har noe med utslipp å gjøre.

- Vrir salget Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge, tror endringene i statsbudsjettet vil føre til en vridning mot økt salg av hybrid, plug-in- og bensinbiler:

- Vi tror noen flere vil vurdere bensin, og vi synes er positivt at Toytas Prius plug-in blir mer attraktiv, sier han.

Sammen med den nyeste modellen av Opel Ampera, er nemlig plug-in-modellen av Toyota Prius, blant bilene som nyter svært godt av endringene i avgiftspolitikken.

Dieselbiler utgjør under 50 prosent av Toyotas totale bilsalg i dag, og mange konkurrenter som selger 70-90 prosent dieselbiler vil nok føle avgiftsendringene tyngre, tror informasjonssjefen.

Mellomfornøyd Olsen er likevel mellomfornøyd med avgiftene på hybridbiler, og hadde forventet at disse ble enda lavere selv om hybridbiler relativt sett kommer bra ut i forhold til vanlige dieselbiler.

Også større biler kommer godt ut av det med budsjettet for 2012.

Større og dyrere biler som hybridmodellen Lexus Rx450h, går ned med nesten 42 000 kroner.

- Også bensinbiler som har 130-150 hester kommer veldig godt ut. Vi tror det vil ha en effekt på forbrukeren at bensin er et reelt alternativ og at flere vil velge det, sier han.

Småbiler straffes Det overrasker samtidig Olsen er at småbiler blir hardt straffet med en avgiftsøkning.

For eksempel en Toyota Auris 1,4-liter diesel som konkurrerer i Golf-klassen, vil få en økt avgift på nesten 8000 kroner.  
 
Likevel:

- Vi mener regjeringen går i riktig retning med en NOx-komponent. Vi tror den har en verdi med tanke på lokal luftkvalitet, sier han.