DEN NYE BILEN: Dette er kinesernes stolthet, el-bilen e6 fra BYD. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD
DEN NYE BILEN: Dette er kinesernes stolthet, el-bilen e6 fra BYD. Foto: SVEINUNG UDDU YSTADVis mer

Denne kineseren kan revolusjonere bilindustrien

Lille e6 ga General Motors-sjefen hakeslepp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


DETROIT/MICHIGAN (Dagbladet.no): For to år siden stod de gjemt i et hjørne av kjelleretasjen, langt unna de tre store, General Motors, Ford og Chrysler.

I år har de tatt steget opp i hovedutstillingen på den store bilmessen i Detroit.

Kinesiske biler har kommet fram fra gjemselen.

Fikk hakeslepp
Den mintgrønne juvelen kineserne gjerne vil vise fram er e6 fra BYD Auto. E6 er en helelektrisk bil, som kinesiske bilkommentatorer tror vil snu opp ned på bilverdenen.

- E6 vil revolusjonere bilindustrien. Da General Motors-sjefen Rick Wagoner så bilen fikk han hakeslepp, forteller Wayne Xing, redaktør og kommentator i det månedlige bilmagasinet China Automobile Review.

- Hva er det som gjør e6 så spesiell?

- Vel, mens den kan gå 400 kilometer med fulladet batteri, kan General Motors Chevrolet Volt gå 64 kilometer. Mens en vanlig bil består av tusenvis av deler, er BYD redusert til hundrevis av deler, forklarer Xing for Dagbladet.no, når vi møter ham på gigantiske Cobo Center i Detroit.

Verdens rikeste mann med
Ryktene vil ha det til at e6 kan gjøre sitt inntog på amerikanske veier allerede i 2011. I ryggen har BYD Warren Buffet, multimilliardæren som ifølge Forbes var verdens rikeste mann i første halvdel av 2008.

Buffet har investert 230 millioner dollar i BYD og kjøpt ni prosent av aksjene. Selskapet hans Berkshire Hathaway Inc. fører forhandlinger mellom BYD og potensielle amerikanske samarbeidspartnere. Hvem som sitter rundt forhandlingsbordet er topphemmelig.

Men det er fortsatt lang vei fram. Ubesvarte spørsmål rundt kostnader, produksjonssystem, infrastruktur og transport gjør at de fleste fnyser av de optimistiske spådommene.

Dette har vi hørt før, bemerket skeptiske amerikanske biljournalister under en pressekonferanse. I fjor sa statseide Changfeng at de ville få kinesiske biler på det amerikanske markedet allerede i 2009. De sa også at de ville åpne en fabrikk i USA. I år var de imidlertid ikke en gang representert på bilmessen.

- Vi må ikke glemme at den tidligere hypen i stor grad kom fra amerikanske bilimportører som ville skape entusiasme, ikke fra kineserne selv, sier bilkommentatoren Wayne Xing.

- Når vi er klare
Like bortenfor BYD svermet bransjefolk rundt den røde M3-modellen fra kinesiske Brilliance.

Men på tross av den påtakelige interessen for bilene, har ikke Brilliance noen ambisjoner planer om å erobre det amerikanske markedet.

- Vi vil gjøre det når vi er klare, men nå er ikke tiden for det, sier markedsansvarlig Li He til Dagbladet.no.

- Når tror du tiden vil være inne for å prøve seg på det amerikanske markedet?

- Når vi er klare, sier Li, og legger lokk på diskusjonen.

Han forteller at Brilliance i samarbeid med BMW AG har planer om å produsere sedaner.

- Vi fokuserer på å lage små familiebiler som et alternativ til de store amerikanske familiebilene, sier Li.

Ingen kinesisk klondyke
Motviljen mot å kaste seg ut på det amerikanske bilmarkedet skyldes naturlig nok de økonomiske krisetidene.

Usikkerhet i markedet, katastrofale salgstall og økte transportutgifter virker lite forlokkende. Samtidig har også den globale  finanskrisen satt en stopper for de klondykeliknende tilstandene i kinesisk bilindustri.

Rett før jul måtte også den kinesiske bilindustrien be om en hjelpepakke fra Beijing. 2008 satte sluttstrek for seks år med 20 prosent årlig vekst.

Kinesisk bilindustri står overfor flere trusler på samme tid. Svekket økonomisk vekst, fallende priser i boligmarkedet og fall i aksjemarkedet har gjort kinesiske forbrukere mer nøysomme. Bensinprisene i Kina er fortsatt høye, og kinesisk bileksport til Øst-Europa, Sørøst-Asia, Afrika og Latin-Amerika er sviktende.

Dette gjør at kinesiske bilprodusenter befinner seg i en konkurransesituasjon de aldri før har vært i.

- En Toyota-kloning
Men det samme gjelder også de amerikanske bilprodusentene.

HÅPET: Redaktør og bilkommentator Wayne Xing tror e6 er bilbransjens beste håp. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer

Under lanseringen av e6 hevdet General Motors at kinesernes stolthet bare var en kloning av Toyota. "Uten skiltet er det veldig vanskelig å skille en BYD fra en original Toyota", sa visestyreformann i GM Bob Lutz.

I stedet for å komme med slike falske beskyldninger bør de komme på andre og bedre tanker, mener redaktør Wayne Xing.

- Det beste ville være en av de tre store slo seg sammen med BYD. Det ville begge parter tjene på, sier Xing til Dagbladet.no.

64 KILOMETER: GMs Chevrolet Volt kan gå 64 kilometer med fulladet batteri. Det er betydelig kortere enn kinesiske e6. Foto: AP Photo/Carlos Osorio/SCANPIX Vis mer
AVVENTENDE: Markedsansvarlig Li He sier Brilliance ikke har noen planer om å erobre det amerikanske markedet med det første. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer
TOYOTAS GROMBIL: Toyota Prius er bilfabrikantens bestselgende hybridbil. Her blir 2010-modellen vist fram under bilmessen i Detroit denne uka. EPA/TANNEN MAURY/SCANPIX Vis mer
POPULÆR: Denne M3-modellen fra kinesiske Brilliance vekket stor interesse blant journalister og bransjefolk. Foto: SVEINUNG UDDU YSTAD Vis mer