GOD KARMA: Fisker Karma er en firedørs hybrid med høy autofil faktor. Kjører du den fornuftig, mener produsenten du kan klare deg med å fylle drivstoff på den vesle bensinmotoren én gang i året. Foto: FISKER AUTOMOTIVE
GOD KARMA: Fisker Karma er en firedørs hybrid med høy autofil faktor. Kjører du den fornuftig, mener produsenten du kan klare deg med å fylle drivstoff på den vesle bensinmotoren én gang i året. Foto: FISKER AUTOMOTIVEVis mer

Denne kjerra er ingen miljøsinke

Sportsbilen du bare må fylle bensin på én gang i året.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Er du blant dem som har fryktelig mye penger, som ikke bryr deg om verken miljøet eller globale konjunkturer , og som derfor står på venteliste for Porsches nye firedørs sportsbil Panamera?

Da er det antakelig ikke håp for deg. Men har du fortsatt en anelse kontakt med den virkelige verden, og lyst på en virkelig morsom bil med fire dører som ikke er en miljøversting, skal du vite at det snart finnes et både grønnere og rimeligere alternativ til kjerra som gir D2s bilmedarbeider kaffen i vrangstrupen.

Verdens første med plug-in

Amerikanske Fisker Automotive har nemlig kunngjort produksjonsutgaven av Karma, en fireseters hybridbil som både i design og ytelse nesten tåler sammenlikning med Porsches nye GT-modell. Attpåtil er det verdens første hybridbil med såkalt plug in-teknologi - der batteriene kan lades ved at du plugger bilen rett i stikkontakten, som en vanlig elbil.

Det er nok tvilsomt om Karma holder følge med Panameraen rundt nordsløyfen på Nürburgring - amerikanske biler er alltid best i en rett linje - men i tørre tall er hybridens ytelse ganske imponerende. Mens Porsches Panamera leveres med motoralternativer fra 300 til 500 hestekrefter, henter Karma til sammen rundt 400 hestekrefter fra el- og bensinmotorene, gjør unna 0-100 på 5,8 skunder og leverer sitt makimale dreiemoment fra 0 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr at få, om noen, slår deg ut av lyskrysset. Men NB: Da redder du ikke miljøet.

Designet av danske

En bil med 22 tommers bling-felger og solceller på taket kan virke en smule schizofren. Men så er Karma også åpenbart laget av folk som prøver å få hardt angrepne autofile til å velge mer miljøvennlig. Mannen bak, dansken Henrik Fisker, er da heller ingen novise i sportsbilsammenheng. Han har tidligere designet biler som BMW Z8, Aston Martin DB9 og Aston Martin V8 Vantage.

Toppfarten på noe over 200 km/t er nok ikke egnet til å imponere folk som er vant til denslags doninger, men til gjengjeld er det mulig å kjøre Karma svært miljøvennlig - dersom du ikke er for hard på gassfoten.

Den lille bensinmotoren kan brukes til å drive generatoren som lader batteriene som driver den elektriske motoren, eller den kan hjelpe til med framdriften hvis du skal fort fram. Men hvis du bare kjører på strøm, blir det virkelig miljøvennlig.

SOM EN KULE: Fisker Karma har fullt dreiemoment fra stående start. Dette er derfor trolig den vinklelen de fleste medtrafikanter vil se verdens første plug in-hybrid fra. Legg merke til solcellepanelet på taket. Foto: FISKER AUTOMOTIVE
SOM EN KULE: Fisker Karma har fullt dreiemoment fra stående start. Dette er derfor trolig den vinklelen de fleste medtrafikanter vil se verdens første plug in-hybrid fra. Legg merke til solcellepanelet på taket. Foto: FISKER AUTOMOTIVE Vis mer


80 km på batteri
I det Fisker kaller «stealth drive» kan Karma kjøres 80 km på ren batteridrift før den må lades. Holder du deg innenfor batteriets rekkevidde og unngår å dra på mer enn strengt nødvendig med bensinmotoren, hevder Fisker at du kan klare deg med en eneste tur i året til bensinstasjonen.

DÅRLIG KARMA: Porsches nye Panamera kvalifiserer ikke som miljøalternativ. Foto: PORSCHE
DÅRLIG KARMA: Porsches nye Panamera kvalifiserer ikke som miljøalternativ. Foto: PORSCHE Vis mer

Dermed har sportsbilnerder med grønn samvittighet og familie fått et mer praktisk alternativ til Tesla Roadster, en åpen toseters sportsbil med ren batteridrift, basert på plattformen til Lotus Elise.

Fisker antyder en pris i USA på i overkant av 80.000 dollar, eller vel 570.000 norske kroner. Detaljer om utslipp, batterilevetid, tilgjengelighet og annen nøkkelinfo om Karma er foreløpig ikke tilgjengelig. I mellomtiden kan du sikle med god miljøsamvittighet.

PRIUS: Toyotas Prius er det mest populære hybridalternativet, men får ikke akkurat håret til å reise seg på bilentusiasten. Foto: TOYOTA
PRIUS: Toyotas Prius er det mest populære hybridalternativet, men får ikke akkurat håret til å reise seg på bilentusiasten. Foto: TOYOTA Vis mer
R400h: Velbemidlede «småbrukere» i Oslo 3 foretrekker Lexus R400h, hybrid-SUVen som forurenser omtrent like mye som en vanlige mellomklassebil, og som, borttsett fra hybridteknologien, er så gammeldags i konstruksjonen at den fortsatt er utstyrt med kassettspiller i dashbordet. Foto: LEXUS
R400h: Velbemidlede «småbrukere» i Oslo 3 foretrekker Lexus R400h, hybrid-SUVen som forurenser omtrent like mye som en vanlige mellomklassebil, og som, borttsett fra hybridteknologien, er så gammeldags i konstruksjonen at den fortsatt er utstyrt med kassettspiller i dashbordet. Foto: LEXUS Vis mer
TESLA: Todørs åpen sportsbil med ren batteridrift og Lotus-understell. Foto: AP/Mark J. Terrill
TESLA: Todørs åpen sportsbil med ren batteridrift og Lotus-understell. Foto: AP/Mark J. Terrill Vis mer