Denne lille jenta viser hva barna i krigsherjede Syria opplever hver dag

På under en uke er videoen sett av over 23 millioner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I forrige uke lanserte britiske Redd Barna en ny kampanjevideo som en markering på at de brutale konfliktene i Syria snart har vart i tre år.

Videoen, som du kan se øverst i saken, er en del av veldedighetsorganisasjonens «Save Syria's Children»-kampanje og viser hvordan livet til britiske barn kunne sett ut dersom det bryter ut krig i Storbritannia.

Ønsker større engasjement Redd Barnas mål bak den hjerteskjærende videoen, med tittelen «Most Shocking Second A Day», er å minne oss om hva millioner av syriske barn utsettes for hver dag, og at de trenger vår hjelp.

- Målet vårt med filmen er at folk lettere skal sette seg inn i hvordan krigen rammer barna spesielt. Vi håper denne filmen gjør det enklere for folk å engasjere seg i syriske barns situsjon, og støtte det arbeidet vi gjør, sier kommunikasjonssjef Monica Sydgård.

Og det er liten tvil om at mange har latt seg røre.

- Grusomhetene er altfor ekte Siden videoen ble lagt ut på Youtube for under en uke siden, har den i skrivende stund blitt sett over 23 millioner ganger.

Videoen skildrer hvordan ei lita jentes liv blir snudd på hodet, fra fredfullt og lykkelig til skremmende og dramatisk, når det bryter ut krig i landet hennes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ordene «Bare fordi det ikke skjer her, betyr det ikke at det ikke skjer» avslutter videoen, og gir oss en gripende påminnelse om det som har foregått i Syria siden konfliktene brøt ut 15. mars for snart tre år siden.

«Det rammer kanskje ikke oss her hjemme, men grusomhetene i Syria, som vi portretterer i videoen vår, er altfor ekte,» sier organisasjonen selv om videoen, ifølge Mirror.

I løpet av den snart tre år lange borgerkrigen har 11 000 syriske barn mistet livet, og over en million barn har måttet flykte fra landet.

Testet folks barmhjertighet Her hjemme gjorde SOS Barnebyer et liknende grep, da de i forrige måned lanserte en kampanjevideo der de testet folks barmhjertighet ved å plassere Johannes (11) på en busstasjon alene og jakkeløs.

Videoen fikk stor oppmerksomhet også utenfor Norge, og gjorde den norske 11-åringen til verdensstjerne over natta.

Også målet bak denne kampanjen var å oppnå økt oppmerksomhet rundt situasjonen til barna i Syria.

- Jeg tror virkelig vi får fram budskapet, og filmen treffer folk i magen. Jeg tror det handler om grunnleggende menneskelige egenskaper, nemlig at vi skal ta vare på hverandre når vi trenger det. Det er mange som har kommentert at videoen beviser at det er håp for menneskeheten, og at de har gjenvunnet troen på mennesket. Det er det fantastisk å bidra til, sa informasjonssjef i SOS-Barnebyer, Synne Rønning, til Dagbladet i februar.