Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Barneombud Inga Bejer Engh:

- Denne løsningen har en pris

Barneombudet er kritisk til regjeringens strategi ved gjenåpning av skolene.

ADVARER: Barneombud Inga Bejer Engh ber regjeringen være bevisst på kostnadene den gradvise skolestarten kan påføre sårbare barn. Kostnader som i neste omgang må betales av samfunnet. FOTO: Eirik Norrud
ADVARER: Barneombud Inga Bejer Engh ber regjeringen være bevisst på kostnadene den gradvise skolestarten kan påføre sårbare barn. Kostnader som i neste omgang må betales av samfunnet. FOTO: Eirik Norrud Vis mer

- Den tida regjeringen bevilger seg når de velger å gå sakte fram ved gjenåpning av skolene har en pris. Den prisen må de mest sårbare barna betale, og det mener jeg vi må være bevisste på, sier barneombud Inga Bejer Engh.

Mot ekspertutvalget

Onsdag morgen møtte hun helseminister Bent Høie til diskusjon om gjenåpningen av skolene 27. april i NRKs «Politisk kvarter» Der etterlyste Bejer Engh en bedre begrunnelse for avgjørelsen om at bare 1.-4.-klassingene skal tilbake på skolen i første omgang.

Da avgjørelsen om gjenåpning av skolene ble tatt før påske var det en avgjørelse som gikk mot hovedanbefalingene til regjeringens eget ekspertutvalg. Ekspertutvalget, som består av fagfolk fra Utdanningsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Folkehelseinstituttet, anbefalte å gjenåpne hele barnetrinnet.

Utvalget advarte også mot å bruke skolestengning som et generelt «føre var tiltak» for å forebygge framtidige smitteutbrudd ut fra de negative konsekvensene stengning har for barn og unge.

Helseministeren valgte likevel utvalgets alternativ nummer to, nemlig å starte med 1.-4.-klassingene. Resten av elevmassen i den norske skolen vet ennå ikke når de kan komme tilbake til skolene sine.

Etterlyser begrunnelse

Helseministeren sa i Politisk kvarter at det var flere elementer som lå til grunn for å velge denne løsningen, blant annet at det er vanskeligst å gi de minste barna et godt tilbud om hjemmeskole. Han viste også til at det er viktig at lærere, foreldre og elever føler seg trygge når de skal tilbake til skolehverdagen.

– Vi har ikke informasjon på at det ikke er trygt å åpne hele barnetrinnet, men vi har anbefalinger som peker på muligheten for en trinnvis åpning for å gjøre det tryggere og ikke minst gjør det enklere for skoler og kommunen å forberede åpningen, sa Høie.

Barneombudet etterlyser en grundigere begrunnelse for regjeringens valg:

- Jeg skjønner at en helseminister må gjøre vanskelige avveininger, men når ekspertutvalget i denne sammenhengen har frarådet et føre var-prinsipp, og vi i tillegg vet hvilken kostnad dette har for ei sårbar gruppe, så mener jeg det er viktig å gi en grundig forklaring på hvorfor regjeringen likevel viser til et føre var prinsipp ved åpning av skolene.

Ofrer de sårbare

Bejer Engh påpeker at stengte skoler er et alvorlig inngrep i barns rettigheter og liv.

- Regjeringens ekspertutvalg har selv opplyst at de regner med at sårbare barn utgjør ca. 20 prosent av elevmassen. Det vil si vel 127 000 barn. Disse barna kan ha utrygge omsorgsforhold, lærevansker eller andre utfordringer. Stengte skoler får alvorlige følger for disse barna både på kort og lang sikt. Kostnadene ved strategien regjeringen nå velger er høy, spesielt for disse. I neste omgang blir det kostnader hele samfunnet må betale, påpeker Bejer Engh.

«I neste omgang blir det kostnader hele samfunnet må betale.» Inga Bejer Engh, barneombud.

- Jeg registrerer at helseministeren sier at den løsningen regjeringen nå har valgt, er blitt godt mottatt. Jeg vet ikke hvem han har spurt, men jeg håper at de også har hørt med barna som må betale prisen for denne strategien, sier Bejer Engh og legger til:

- Det er i underkant av 200 000 barn i 5.- 7. trinn i norsk skole, som nå ikke aner når de får komme tilbake. Disse barna er i en alder hvor forutsigbarhet er viktig. Kanskje kunne det vært lurt av regjeringen å si at vi tar en fot i bakken to uker etter åpningen av 1.-4. trinn, med en ny vurdering av når deres klassetrinn skal få komme tilbake til skolen. Å si til barn at de forhåpentligvis skal få komme tilbake på skolen før sommeren, er veldig vagt og skaper utrygghet. For barn er «før sommeren» som en evighet.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!