PASS PÅ: Har du mottatt en e-post hvor det blir fortalt om sikkerhetsoppdatering i Åfjord Sparebank må du for all del ikke sende inn informasjonen. Skjermdump: svindlerlinken
PASS PÅ: Har du mottatt en e-post hvor det blir fortalt om sikkerhetsoppdatering i Åfjord Sparebank må du for all del ikke sende inn informasjonen. Skjermdump: svindlerlinkenVis mer

Denne må du aldri klikke på

Svindelmail florerer på nett. - En bank vil aldri be deg gjøre dette.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): De siste dagene har både kunder og andre opplevd å motta e-post fra noen som utgir seg for å være Åfjord Sparebank. I e-posten, som er skrevet på dårlig norsk, står det om en sikkerhetsoppdatering i banken.

Vedlagt ligger en link man skal klikke på og fylle inn diverse opplysninger.

Ser realistisk ut Eksempelet på høyre side er bare én av de forskjellige e-postene som er sendt ut. Flere er skrevet på bedre norsk.

Når du klikker på lenken kommer du til en side som ser meget realistisk ut, hvor du blant annet blir bedt om å fylle inn kortnummer, sikkerhetskode og utløpsdato.

Juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug ber folk om å aldri gi fra seg slike detaljer.

- Sender du inn opplysningene vil noen kunne bruke det til å svindle deg ved å prøve å få tilgang til bankkontoen din, sier Haug til Dagbladet.

- Alltid svindel Han advarer folk mot å klikke på lenker i mistenkelige e-poster.

- Det kan hende at nettsiden inneholder skadelig programvare. Det har skjedd i en del tilfeller. Svindlerne kan for eksempel installere en spionprogramvare som overvåker alt du gjør, og plukker opp passord til andre tjenester som for eksempel Paypal, sier Haug.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan vet man om e-posten faktisk er fra banken din?

- De sender aldri ut slike e-poster hvor man må fylle inn brukernavn og passord, og bekrefte at kontoen fortsatt er aktiv. Det er alltid svindel. En reell bank ber typisk om opplysninger når du selv har oppsøkt nettbanken ved å logge inn, forklarer Haug.

En hektisk dag Banksjef Jostein Stjern i Åfjord Sparebank forteller at det har kokt på kontoret i hele dag - helt siden de mottok beskjed om de falske e-posten etter lunsjtid.

- Vi har fått veldig mange henvendelser, 99 prosent av dem har vært fra ikke-kunder. Det har vært en hektisk dag, sier Stjern til Dagbladet.

Likevel mener banksjefen at de nå har kontroll på saken.

- ALLTID SVINDEL: Juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug advarer folk mot e-post fra svindlere. Foto: Bjørn-Eivind Årtun
- ALLTID SVINDEL: Juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug advarer folk mot e-post fra svindlere. Foto: Bjørn-Eivind Årtun Vis mer

- Vi har vært i kontakt med systemleverandørene våre, og i morgen tidlig skal vi anmelde forholdet. Men det viktigste er å informere kundene våre. Det har vi gjort både via hjemmesiden vår, Facebook og i lokale medier. Noe mer kan vi ikke gjøre, sier Stjern.

Han legger til at det ikke er så forbausende at noe slikt skjer.

- Dette er noe vi må være forberedt på i dataverden, sier Stjern og forteller om færre tilbakemeldinger utover ettermiddagen.

- KOKTE PÅ KONTORET: Banksjef Jostein Stjern forteller at Åfjord Sparebank har fått mange henvendelser i løpet av dagen. Foto: Åfjord Sparebank
- KOKTE PÅ KONTORET: Banksjef Jostein Stjern forteller at Åfjord Sparebank har fått mange henvendelser i løpet av dagen. Foto: Åfjord Sparebank Vis mer