VANT: Ivar Petter Røeggen skal feire seieren over DnB NOR med dugnad. Foto: Scanpix
VANT: Ivar Petter Røeggen skal feire seieren over DnB NOR med dugnad. Foto: ScanpixVis mer

Denne mannen kan koste norske banker 14 milliarder kroner

Ivar Petter Røeggen knuste bankgigant i retten, feirer med dugnad.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet): Ivar Petter Røeggen er en glad mann i dag. Han mener han ble lurt inn i et avansert «spareprodukt» av DnB NOR og tapte 250 000 kroner.

Oslo tingrett ga ham medhold i at han fikk mangelfull informasjon før han gikk inn i spareproduktet, og banken ble dømt til å betale tilbake pengene han tapte, som om han aldri hadde gått inn i det lånefinansierte spareproduktet.

- Jordnær som han er, skal han feire seieren med dugnad, sier John Christian Elden, Røeggens advokat, til Dagbladet.

Alle får pengene tilbake Elden mener dommen er knusende i sine karakteristikker av Norges største finansinstitusjon.

- Den er knusende der den beskriver hvordan banken har drevet og hvordan produktet er.

Dommen tar stilling til to spørsmål:

• Det strukturerte spareproduktet. Om det er et produkt som kan stå på egne bein.

• Lånefinansieringen av spareproduktet.

Elden sier Røeggen gikk til sak fordi det var lånefinansiert, men retten mener banken skal være ansvarlig for alle som har gått inn i produktene, både de som lånefinansierte det og de som brukte egne penger.

14 milliarder Dommen kan få enorme konsekvenser. Ifølge Dine Penger er det tilsammen plassert 52 milliarder kroner i slike spareprodukter i Norge. Bankenes fortjeneste på produktene beløper seg til 14 milliarder kroner. Det vil si en fortjeneste på 27 prosent.

Blir dommen stående, så må bankene betale tilbake alle pengene de har tjent på produktene, siden Røeggen blir satt i samme posisjon som han var før han gikk inn i produktet.

Røeggen kan altså koste norske banker 14 milliarder kroner.

- Tror banken hjelper en Elden er ikke nådig i karakteristikkene av DnB NORs oppførsel i saken.

- Nettopp fordi det er Norges største bank, forventer man at man møter en som skal hjelpe en. Men man møter en som gir blanke i kunden og kun tenker på egen provisjon og bankens interesser. Det forventer man ikke.

DISKUSJON: John Christian Elden (venstre) diskuterer med DnB NORs advokat Anders Ryssdal (fra Wiersholm). Foto: Scanpix
DISKUSJON: John Christian Elden (venstre) diskuterer med DnB NORs advokat Anders Ryssdal (fra Wiersholm). Foto: Scanpix Vis mer

Mange eldre mennesker har et nært forhold til sin lokale bank, som nyter stor tillit. Nettopp derfor er spareproduktene så grove overtramp, mener Elden.

- Man har sin personlige medarbeider, for eksempel Røeggen hadde et veldig godt forhold til den lokale banksjefen. Så kommer gutta fra Oslo og lurer ham.

- Lureri DnB NOR kommer nærmest garantert å anke dommen, siden de 250 000 kronene de skal betale tilbake til Røeggen vokser 56 000 ganger for norske banker om dommen blir stående.

Elden håper banken anker direkte til Høyesterett, men mener uansett at dommen i Oslo tingrett er nok til å stemple banken som lurendreiere.

- De kommer ikke forbi at det er dette produktet de har solgt, og det er lureri. Det tror jeg ingen domstoler kan komme forbi. Nesten uavhengig hva som blir resultatet til slutt, så har dette avdekket at banken ikke har drevet et godt bankhåndverk. Dommens vurderinger og karakteristikker er uomtvistelige.

DnB NOR mener Røeggen fikk igjen alle de 500 000 kronene han satte inn i spareproduktet. De mener tapet hans på 250 000 kroner er rentene han betalte for lånet han tok opp for å putte mer penger inn i produktet, noe som ikke kan lastes dem.

Les hele dommen her,

SEIERHERRENE - OG KVINNEN: Randi Flesland fra Forbrukerrådet, John Christian Elden og hans klient Ivar Petter Røeggen. Foto: Scanpix
SEIERHERRENE - OG KVINNEN: Randi Flesland fra Forbrukerrådet, John Christian Elden og hans klient Ivar Petter Røeggen. Foto: Scanpix Vis mer