SLAKTES: Nasjonal reiseplanlegger slaktes av Forbrukerrådet. Skjermdump: Rutebok.no
SLAKTES: Nasjonal reiseplanlegger slaktes av Forbrukerrådet. Skjermdump: Rutebok.noVis mer

Denne mener at korteste reisevei fra Alta til Trondheim tar 44 timer

Forbrukerrådet slakter nasjonal reiseplanlegger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den nasjonale reiseplanleggeren rutebok.no får strykkarakter av Forbrukerrådet. Det haster med å få på plass en reiseplanlegger som faktisk fungerer, mener rådet.

Forbrukerrådet testet søk på til sammen 72 reiser i Norge i flere reiseplanleggere. Testen har omfattet reiser mellom større steder, mellom mindre steder og over fylkesgrenser.

- Dessverre er norske reiseplanleggere som rutebok.no mer egnet til å villede enn til å veilede, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg.

Alta-Trondheim: 44 timer Testen viste at over halvparten av reiseforslagene er enten dårlige eller fraværende. For eksempel anbefaler rutebok.no for en reise mellom Alta og Tromsø 11. juli i år følgende rute:

Buss fra Alta til Honningsvåg, gange til Honningsvåg hurtigrutekai, Hurtigruten fra Honningsvåg til Tromsø, bil fra Tromsø hurtigrutekai til Tromsø lufthavn Langnes, fly fra Tromsø til Trondheim lufthavn Værnes, gange fra flyplassen til Værnes jernbanestasjon og tog videre til Trondheim. Turen inkluderer en natt i Tromsø og er til sammen beregnet å ta nærmere 44 timer.

Et tilsvarende søk hos et flyselskap gir en reisetid mellom Alta lufthavn og Trondheim lufthavn på snaut fire og en halv time. Generelt viser Forbrukerrådets test at reiseplanleggeren overser direkteflygingene.

Kan ikke forklare Brede Dammen er prosjektleder i Norsk Reiseinformasjon (NRI), som står bak rutebok.no. Han klarer overfor Computerworld ikke å forklare hvorfor testresultatene ble som de ble.

- Hva som kan ha skjedd er derfor vanskelig å si, men under alle reiseforslagene er det en knapp det står «tilbakemelding» på. Bruker folk den, vil det være et godt verktøy for å rette og finne feil, sier Dammen.

NRI eies av noen av landets største transportbedrifter, og nettversjonen av ruteboka har etter hvert overtatt for papirutgaven.

Venter på regjeringen Fagdirektør Anne Haabeth Rygg etterlyser en felles offentlig reiseplanlegger for hele landet.

- Siden 2005 har myndighetene jobbet med å få på plass en nasjonal reiseplanlegger som faktisk fungerer. Og skal vi nå klimamålene, er det viktig at det er enkelt å reise miljøvennlig. Det er satt av millioner av kroner til dette, derfor må regjeringen nå svare på hvorfor ingenting skjer, sier fagdirektøren.

(NTB)