«NYTT MUSEUM»: Vegemite er for australiere som brunosten er for nordmenn. Da en falsk pressemelding meldte om et nytt vegemite-museum tok det ikke lang tid før noen tok det på alvor. Legg merke til den røde teksten øverst i bildet.
«NYTT MUSEUM»: Vegemite er for australiere som brunosten er for nordmenn. Da en falsk pressemelding meldte om et nytt vegemite-museum tok det ikke lang tid før noen tok det på alvor. Legg merke til den røde teksten øverst i bildet.Vis mer

Denne nyheten var for god til å være sann

Australske nettsteder ble rundtlurte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Har du vært i Australia, har du sannsynligvis stiftet nærmere bekjentskap med fenomenet vegemite.

Dette klissete pålegget, laget av restegjær fra ølbrygging, er nok til å gjøre enhver ekte «aussie» blank i øynene (og enhver utlending kvalm).

60 meter høy vegemiteboks Da nyheten om at landet «down under» skulle få et eget vegemitemuseum kom, tok det ikke lange tiden før australske medier hev seg rundt, melder BuzzFeed. Kronen på verket skulle være en hele 60 meter høy vegemiteboks.

- Australia, vi er et heldig land! meldte Pedestrian TV.

Også 9 News var på ballen og skrev på Twitter at en gigant-vegemiteboks var oppført i Melbourne. Spook Magazine tok seg også tid til å dele glad-saken med sine lesere, ifølge BuzzFeed.

Leste ikke hele teksten Problemet var bare at de ikke hadde lest hele teksten i pressemeldingen de mottok. Øverst sto det nemlig med store, røde bokstaver: Må ikke publiseres før 1. april.

Den første dagen i måneden april er som mange vet en dag man må være ekstra forsiktig med å tro på det vi blir fortalt. Det hele var selvfølgelig en aprilspøk.

- Holdt på å le seg ihjel BuzzFeed News har pratet med PR-kvinnen som sto bak den falske pressemeldingen, som holdt på å le seg ihjel over utviklingen i saken.

Pedestrian TV innrømmer i en dementi av den opprinnelig saken å ha dummet seg ut. De legger ikke skjul på at det har vært en pinlig affære.

- Heldigvis har hele den australske medieindustrien forklart det til oss mange ganger. Vi kunne ikke vært mer takknemlige, skriver de.