LIKE: Kepler 78b er lik jorda i både størrelse og materie, men ligger for nærme stjerna si til at detn kan huse liv, mener forskerne. Foto: Reuters/David A. Aguilar/Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics/ScanpixVis mer

Denne nyoppdagede planeten er nesten helt lik jorda

Men mye, mye heitere.

(Dagbladet): Kepler 78b heter den nyoppdagede planeten, som er nesten helt lik jorda - både i størrelse og i materie.

Dette er den første planeten forskerne har funnet utenfor vårt solsystem som har så mange likhetstrekk til jorda.

Kepler 78b ble identifisert i august i år, ifølge Fox News, men annonseringen av den nyoppdagede eksoplaneten kom først onsdag denne uka, i forskningstidsskriftet Nature.

Glodvarm Kepler 78b inneholder - som jorda - hovedsakelig stein og jern, og er bare 1,2 ganger større enn vår planet.

Likevel er planeten fullstendig ubeboelig.

- Det er ganske sikkert helt umulig at det er noe liv på Kepler 78b. Grunnen er at den går i bane veldig nær stjerna si, sier professor Øystein Elgarøy ved Universitetet i Oslo, til Dagbladet.

Han forsker på eksoplaneter, som er planeter som beveger seg i bane rundt andre stjerner.

2000 grader Mens jorda bruker 365 dager på å bevege seg rundt sola, tar det bare 8,5 timer for Kepler 78b å fullføre en runde rundt sin stjerne.

Denne nære avstanden gir Kepler 78b en temperatur som er minst 2000 ganger høyere enn her, opplyser Josh Winn ved Massachusetts institute of Technology, ifølge Fox News.

- Planeten kan altså ikke ha flytende vann, sier professor Elgarøy.

700 lysår unna Ifølge professor Elgarøy har forskerne også identifisert en annen planet i solsystemet til Kepler 78b. Solsystemet, som har fått navnet Cygnus, antas å ligge i Melkeveien om lag 700 lysår unna oss.

- Den første planeten man oppdaget i dette solsystemet er større enn Kepler 78b. Denne planeten går også i en bane som antakelig er for nær stjerna til at det kan være liv der, sier Elgarøy, som understreker at han ikke har detaljene om denne planeten.

HEIT: Forskerne anslår at temperaturen på Kepler 78b er om lag 2000 grader celsius. Foto: AP/Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics/David A. Aguilar/Scanpix Vis mer