- Denne planeten kan ha riktige forhold for liv

Astronomer tror de kan ha funnet en helt spesiell «superjord».

(Dagbladet): Flytende vann er en forutsetning for liv, som vi kjenner det. Nå annonserer forskere et mulig funn av en såkalt «superjord» som ligger i akkurat passe avstand fra moderstjernen slik at det verken er for varmt, slik at alt vann fordamper, eller for kaldt slik at det fryser til is.

Kalt HD 40307g, er planeten rundt 42 lysår unna oss, og går i bane rundt en stjerne som har litt mindre masse og lysstyrke enn vår egen sol. Fra før er det funnet tre andre kloder i dette systemet, men de er for nær stjernen og dermed for varme for liv.

Om endelig bekreftet, ligger HD 40307g derimot midt i smørøyet med en avstand som tilsvarer omtrent den mellom jorda og sola. Den bruker litt i underkant av 200 dager på én runde rundt, altså ett år, og roterer dessuten trolig om sin egen akse. Det gir natt- og dagsykluser og jevn strålingsfordeling fra stjernen.

- Stjernen er en fredelig og gammel stjerne, så det er grunn til å tro at en slik planet kan ha et jordliknende klima, sier Guillem Anglada-Escudé ved Universitetet i Göttingen, en av forskerne bak studien som publiseres i tidsskriftet Astronomy & Astrophysics.

Artikkelen fortsetter under annonsen

• Les studien her (PDF).

Den skiller seg imidlertid kraftig fra jorda på ett punkt: størrelsen. Med en masse som ifølge studien er rundt sju ganger jordas, havner den litt i usikkerheten mellom to stoler. Den kan være en gigantisk planet av stein, derav navnet «superjord», eller en liten planet som Neptun uten en fast overflate.

Om den er førstnevnte, er det gode grunner til å tro at planeten både kan ha flytende vann og livsbejaende forhold. Om den er sistnevnte svinner håpet (selv om vi aldri kan utelukke at det finnes eksotiske og sære livsformer på slike planeter).

- Skal jeg gjette, vil jeg si at sjansene er 50-50. Men sannheten er at vi vet rett og slett ikke om den er en stor jordklode eller en liten, varm Neptun, sier Mikko Tuomi, som ledet arbeidet med å finne planeten til Space.com.

I tillegg til HD 40307g, fant forskerne ytterligere to andre eksoplanetkandidater nær stjernen. Solsystemet består dermed av trolig minst seks kloder totalt. Oppdagelsen ble gjort ved å benytte nye og bedre analyseteknikker på tidligere data fra HARPS-instrumentet (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) ved ESOs La Silla-observatorium i Chile.

Instrumentet greier å måle den hårfine «vaklingen» til stjerner som påvirkes av den relativt sett minimale tyngdekraften fra de mye mindre planetene.

Planeten er så langt bare en kandidat, hvilket betyr at flere observasjoner må til før forskerne endelig kan si «der en'n» med full sikkerhet (planeter har «forsvunnet» før). Heldigvis er systemet bare 42 lysår unna, som er nesten ingenting i den store, kosmiske sammenhengen. Det er nær nok til at det kan bli mulig å se planetene direkte en gang i framtida.