Denne planeten kan være beboelig, mener forskerne. De kaller det en «superjord»

Ny eksoplanet oppdaget 40 lysår unna Jorda.

SJANSE FOR LIV: NASA har oppdaget et solsystem med sju jordlignende planeter. Denne planeten går i bane rundt en rød dvergstjerne 40 lysår unna kloden vår. Her er en animert framstilling av reisen fra vår klode til «superjorden». Video: European Southern Observatory Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

(Dagbladet) I slutten av februar annonserte NASA at de hadde oppdaget et solsystem med sju jordlignende planeter.

Nå kommer den europeiske astronomiorganisasjonen ESO - European Southern Observatory - med en lignende nyhet.

Forskere tilknyttet organisasjonen har nemlig oppdaget en såkalt eksoplanet. Planeten beskriver de som en «superjord», 40 lysår unna vår egen planet.

Eksoplaneter - ekstrasolare planter - er planeter som går i bane rundt andre stjerner enn Sola. Følgelig tilhører de derfor andre solsystemer enn vårt eget. NASA har per dags dato kartlagt 3475 slike eksoplaneter. 359 av dem er såkalt jordlignende.

LHS 1140b

Den nyoppdagede «superjorden» har fått navnet LHS 1140b og går i bane rundt den røde dvergstjernen LHS 1140. En rød dvergstjerne er i bunn og grunn en sol, men svakere og kjøligere enn den stjerna vi kaller Sola.

Det er flere grunner til at forskerne fra ESO kaller den en «superjord»:

• Planeten er 1,4 ganger større enn Jorda i diameter og er syv ganger større enn Jorda i masse.
  • Den høye massen betyr at planeten har en mye høyere tetthet enn jorda har. Det igjen tyder på at planeten består av stein med en kompakt jernkjerne.
  • Planeten er fem milliarder år gammel.

I tillegg til disse egenskapene ligger planeten i den såkalte «beboelige sonen». Det vil si at den går i bane rundt den røde dvergstjernen fra en avstand hvor det ikke er for varmt eller kaldt. Med andre ord en temperaturer hvor liv - slik vi kjenner det - kan oppstå.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.