FOR MYE NAKENHET: Infinitums norske reklamefilm om panting ble fjernet fra YouTube. De mener at nakne rumper i dusjen er for sterk kost for ungdommen. Video: Infinitum Vis mer

Denne reklamefilmen om panting ble for sterk kost for YouTube

Norsk reklamefilm om panting ble fjernet fra YouTube på grunn av «for mye nakenhet». 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Infinitum, som driver det norske pantesystemet for drikkevarebokser og plastflasker, lagde en reklamefilm for å oppmuntre unge til å pante flasker.

I filmen blir en tom flaske plutselig til en tennisball-maskin som skyter tennisballer inn i fellesdusjen på en garderobe.

De ville vise unge at panting har en verdi, men Youtube mener nakne rumper i dusjen er for sterk kost for ungdommen.

Se videoen over.

Kjell Olav A. Maldum er administrerende redaktør i Infinitum. Han forteller at filmen er laget for å nå en relativt ung målgruppe, fra alderen 13 og oppover. Han synes ikke at det er for mye nakenhet i videoen.

- Det er helt naturlig å være naken i dusjen. Ungdommen tåler såpass.

Overraskende

Maldum synes det er synd at YouTube fjernet videoen.

- Panting er viktig for miljøet og det er virkelig synd at vi ikke kan benytte YouTube som kanal for å nå ut til denne målgruppen.

Også markedsdirkektør i Infinitum Randi Haavik Varberg, er overrasket over YouTubes avgjørelse om å fjerne videoen:

- Vi har ikke en gang tenkt på muligheten for at dette skulle bli for sterk kost.

YouTubes retningslinjer

Retningslinjene til YouTube om «nakenhet og seksuelt innhold» sier blant annet dette:

«En video som inneholder nakenhet eller annet seksuelt innhold, kan tillates dersom det primære formålet er pedagogisk, dokumentarisk, vitenskapelig eller kunstnerisk, og den er ikke unødvendig grafisk. Vær oppmerksom på at hvis du oppgir kontekst i tittelen, vil det hjelpe oss og seerne til å avgjøre hva som er videoens primære formål.»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne reklamen ble også fjernet fra YouTube, men av andre årsaker:

BLIR LATTERLIGGJORT: Singapore Tourism Board (STB) fjernet denne reklamen fra Youtube, etter at den ble viral fordi folk mener den er så dårlig. Video: STB Vis mer