TIL TJENESTE:  Japanske sjåfører er blant verdens eldste, og dårligste. Foto: REUTERS/Yuya Shino
TIL TJENESTE: Japanske sjåfører er blant verdens eldste, og dårligste. Foto: REUTERS/Yuya ShinoVis mer

Denne sjåførløse taxien skal redusere antall trafikkulykker - og redde verden

«Robot Taxi» på japanske veier fra 2016.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I den japanske byen Fujisawa vil sjåførløse taxier bli å se på veiene i løpet av 2016.

De selvkjørende drosjene kalles «Robot Taxi», og skal i første omgang skysse lokalbefolkninga fra dørmatte til shoppingsenter - helt på egen hånd.

I en testperiode vil en sjåfør sitte bak rattet, parat til å gripe inn, i tilfelle de autonome bilene skulle bryte ut av den oppsatte ruta og cruise rundt på egen hånd.

De første testturene, på opp imot 3 kilometer, skal foregå på motorveier i vanlig trafikk.

Avansert teknologi Robottaxien kombinerer radarsensorer, stereovisjon, bildeanalyse og GPS for å navigere seg fram til riktig destinasjon, og oppføre seg som en vanlig trafikant.

 SMART CITY:  50 kilometer sør for Tokyo feirer de «matsuri» for å markere starten på innhøstingen. Foto: Scanpix
SMART CITY: 50 kilometer sør for Tokyo feirer de «matsuri» for å markere starten på innhøstingen. Foto: Scanpix Vis mer

Forhåpentligvis med ett unntak.

I tillegg til en klimavennlig agenda, er ett av målene med robottaxien å redusere antall bilulykker.

Japanere er nemlig ikke spesielt gode sjåfører.

En undersøkelse gjort av det japanske politiet viser at stadig flere bilulykker er forårsaket av eldre over 74 år.

«Smart City» Like utenfor Tokyo, i prefekturet Kanagawa, ligger Fujisawa, byen som er midtpunktet for det unike japanske prosjektet. Det øko-vennlige området er bygget på tusen år gamle japanske verdier og huser i testfasen opptil tusen familier.

 ROBOT TAXI INC.:  Shinjiro Koizumi, Hisashi Taniguchi, Hiroshi Nakajima og Yuji Kuroiwa poserer foran den selvkjørende taxien. Foto: REUTERS/Yuya Shino
ROBOT TAXI INC.: Shinjiro Koizumi, Hisashi Taniguchi, Hiroshi Nakajima og Yuji Kuroiwa poserer foran den selvkjørende taxien. Foto: REUTERS/Yuya Shino Vis mer

«Japans grønne lunge» åpnet i 2014, og har blitt et prøveanlegg for siste nytt innen klimavennlig forskning og teknologi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Byen er bygget på en modell der individenes livsstil står i sentrum, med fokus på trygghet, helse, fellesskap, miljø og mobilitet.

Lavutslippsamfunn Da den første mursteinen ble lagt i 2013, med et budsjett på over 5 milliarder norske kroner, håpet talsmenn for prosjektet at Fujisawas «Smart City» ville bli en foregangsby for fremtidens grønne energisystemer.

Byen er ventet å reudsere sine CO2-utslipp med over 70% på veien mot «lavutslippsamfunnet».

Alle husene henter energi fra solcellepanel og hjemlige brenselceller, i tillegg til å ha miljøvennlig luftkondisjonering og energibesparende lysstyring som standard.

 HVEM BLIR FØRST?  En prototype på Google-bilen. Foto: Connor Radnovich/San Francisco Chronicle/Polaris
HVEM BLIR FØRST? En prototype på Google-bilen. Foto: Connor Radnovich/San Francisco Chronicle/Polaris Vis mer

Panasonic deltar aktivt i det grønne prosjektet.

Pole position Flere store internasjonale organisasjoner konkurrerer om å være først ute med robotstyrte biler. Apple, Google og Ford er blant de som har gjennomført eksperimenter med selvkjørende biler.

 AUTONOM BIL:  Ford utvikler sin egen autonome bil. Foto: Scanpix
AUTONOM BIL: Ford utvikler sin egen autonome bil. Foto: Scanpix Vis mer