ÅNDSVERK:  Tripp Trapp-stolen er utvilsomt et åndsverk, slår høyesterett fast og gir Stokka AS medhold på alle punkter. Her viser Rune Stokke fram den ikoniske stolen. Arkivfoto: Morten Holm / NTB SCANPIX
ÅNDSVERK: Tripp Trapp-stolen er utvilsomt et åndsverk, slår høyesterett fast og gir Stokka AS medhold på alle punkter. Her viser Rune Stokke fram den ikoniske stolen. Arkivfoto: Morten Holm / NTB SCANPIXVis mer

Denne stolen er et åndsverk

Tripp Trapp vant over konkurrent i høyesterett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den ikoniske salgsuksessen Tripp Trapp-stolen er et åndsverk. Det slås fast i en fersk høyesterettsdom.

Stokke AS, som produserer stolen, får rettens medhold i at en konkurrerende stol produsert som selges av Trumf AS er for lik og derfor krenker Tripp Trapp-stolens opphavsrett.

- Høyesterett fant, blant annet på grunnlag av sakkyndige vurderinger og den tilsvarende vurdering av domstoler i flere land, at Tripp Trapp-stolen utvilsomt måtte anses som et åndsverk, heter det i dommen.

For like Retten finner at de to stolene er for like og beskriver forskjellene slik:

«Tripp Trapp-stolen er utformet som en trapp med justerbare sitte- og fotplater som er festet i tverrgående spor. Stolen har en skrå «L-form» som bærer plater og rygg, og som gjør at det ikke er behov for bakre stolben. Også Oliver-stolen er utformet som en trapp med justerbare sitte- og fotplater festet i tverrgående spor. Og som Tripp Trapp-stolen, har den en skrå L-form. Den mest iøynefallende forskjellen mellom de to stolene er at Tripp Trapp-stolens skrå L-form består av rette linjer, mens Oliver-stolen her har buede linjer.»

- Denne ulikheten finnes ikke å være tilstrekkelig og Oliver-stolen ansees som en krenkelse av opphavsretten til Tripp Trapps-tolen, konkluderer retten.

Salgssuksessen Tripp Trapp er solgt i over 8 millioner eksemplarer over hele verden siden den kom på markedet i 1972.

Kategoridirektør i Stokke Kristin Stormanger sier til Dagbladet at de er veldig fornøyd med dommen.

- Den er prinsipiell, det er 50 år siden høyesterett sist uttalte seg om opphavsrett så dette er historisk også for andre selskaper som sliter med kopiprodukter, sier hun.

Ifølge Stormanger har de store problemer med at selskaper over hele verden kopierer designet.

- Det er dessverre prisen man betaler for gode produkter. Vi må stadig føre slike saker som dette i forskjellige land. Da er det særlig gledelig at vi får en sånn viktig avgjørelse også i vårt hjemland, sier hun.

- Stolen som vokser Trumf dømmes også for å ha krenket Stokkes varemerke i sin markedsføring av stolen.

Mens Tripp Trapp i lang tid har hatt slagordet «Stolen som vokser med barnet,» ble Oliver-stolen presentert som «Denne flotte barnestolen vokser med barnet ditt.»

- Det ble i denne forbindelse vektlagt at Trumf AS' slagordlignende formulering ikke ga opplysninger om stolen som ikke også fulgte av teksten for øvrig, og at formuleringen ble benyttet nettopp i forbindelse med det som er funnet å være en etterligning av Tripp Trapp-stolen, skriver retten.

Stokke AS tilkjennes erstatning på i overkant av 400 000 kroner for krenkelsene. Trumf må i tillegg betale Stokkes saksomkostninger på 1 340 000 kroner.

Også Peter Opsvik ,designeren av stolen,  ble tilkjent oppreisning på 20 000 kroner samt dekkede sakskostnader.