Denne Super Bowl-reklamen får Kina til å se rødt

Spøken ble ikke tatt godt imot.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I år tok USA's berømte sportsbegivenhet, Super Bowl, en uventet vending for mange kinesere. Ifølge CNN, skal nemlig en  TV-reklame midt i sendingen ha provosert stort.

Hensikten med reklamefilmen, som var laget av det amerikanske selskapet Groupon, var å skape støtte for Tibet Fund - en organisasjon som tar sikte på å bevare den tibetianske kulturen.

- I trøbbel I filmen blir den amerikanske skuespilleren Timothy Hutton servert et måltid på Himalayan restaurant i Chicago.

- Det tibetanske folk er i trøbbel. Deres kultur er i fare, sier han ifølge CNN.

I en tilsynelatende sarkastisk tone følger han opp utsagnet med:

- Men de kan fremdeles diske opp en fantastisk fiskekarri! Og siden 200 av oss er kjøpere på Groupon får vi maten til halv pris.

Reaksjoner Spøken ble imidlertid ikkke tatt så godt imot blant de kinesiske internett-brukerne. Årsaken er at Groupon utvider sine tjenester og bemanning i fastlands-Kina.

Tibet har lenge vært en kilde til nasjonal og internasjonal spenning for Kina, som etablerte kontroll over regionen i 1951. Spenningen knyttet til religiøs frihet, menneskerettigheter, utvikling og politisk suverenitet har plaget regionen med jevne mellomrom siden den gang.

- Jeg så nettopp reklamen. Er de uvitende? spurte en internettbruker på Sina.com 's microblogging service Weibo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Groupon er dømt til å mislykkes i Kina nå, skrev en annen internettbruker.

- Groupon - dere viser en «Fri Tibet-annonse» under Super Bowl ... Ønsker dere egentlig å gå inn i kinesiske markedet? spurte en annen internettbruker.

- Kan fornærme Vivek Kunwar, en medeier i Himalaya Restaurant i Chicago-området, så filmen i en av reklamepausene i Super Bowl. Han forteller at reklamen sjokkerte ham.

- Vårt navn ble brukt, men annonsen ble ikke bra. Den kan absolutt fornærme folk, sier han.

Han legger til at annonsen hadde et sterkt budskap, men at presentasjonen ble feil.

Andrew Mason i Groupon sier ifølge ABC News at selskapet tar lidelsene til Tibet på alvor.

- Vår hensikt er å skaffe det tibetianske folk penger, sier han.