FJERNSTYRING?: Andreas Lubitz tok tirsdag livet av seg selv og 149 andre mennesker. Hadde bakkekontrollen hatt mulighet til å overstyre cockpit hadde dette aldri skjedd. Teknologien finnes, men ekspertene er skeptiske til om det er teknologi som bør innføres. Foto: NTB Scanpix
FJERNSTYRING?: Andreas Lubitz tok tirsdag livet av seg selv og 149 andre mennesker. Hadde bakkekontrollen hatt mulighet til å overstyre cockpit hadde dette aldri skjedd. Teknologien finnes, men ekspertene er skeptiske til om det er teknologi som bør innføres. Foto: NTB ScanpixVis mer

Denne teknologien kunne hindret ham i å ta 149 mennesker med seg i døden, men ekspertene er engstelige

Kontroversiell løsning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter at det i går ble klart hvilket drama som faktisk utspilte seg på himmelen over de franske alpene da 28 år gamle Andreas Lubitz krasjet Germanwings Flight 4U9525 og tok livet av seg selv og 149 andre mennesker, er fokuset flyttet til hva som kunne vært gjort annerledes.

I formiddag ble det bekreftet av FlightRadar24, som overvåker flytrafikken, at autopiloten ble manuelt endret. Hva kan man så gjøre for å unngå at dette skjer igjen?

Rutineendringer Norwegian var raskt på pletten med å innføre nye rutiner slik at det til enhver tid skal være to personer i cockpit. I dag fulgte SAS etter.

- Vi har lagt oss på linje med USA her for å sikre oss om at det skulle skje noe med vedkommende som sitter igjen, og at han eller hun ikke er i stand til å gjøre jobben sin, var beskjeden fra flygesjef Gudmund Taraldsen.

Ett menneske skal aldri være alene ved spakene, men også andre alternativer undersøkes. Blant annet fjernstyring av fly fra bakken.

Scenariet som utspant seg på tirsdag er et godt eksempel. Dersom kontrolltårnet skulle oppdage at en pilot har barikadert seg i cockpit kunne de informert flyselskapet, og de rette vedkommende kunne da overstyrt instrumentene og landet flyet trygt på bakken.

Luftfartsrådgiver Einar Sørensen sier til Dagbladet at teknologien er der, men at det ikke er en endring man får gjort over natta.

- Teknologien finnes, og det er bare et tidsspørsmål før fraktfly er helautomatiske. Det er ikke ren science fiction, men før vi ser dette i passasjerfly må man gjennom en lang modningsprosess. Jeg tror det vil ta minst 10 til 15 år, sier Sørensen.

- Brutale konsekvenser Helt siden terrorangrepene i USA den 11. september 2001 (9/11) har en rekke flyselskaper jobbet med hvordan man skal lage et «kapringssikkert» fly, og i 2006 fikk flyprodusent Boeing patent på et slikt system i USA.

Systemet kunne også slå på seg selv dersom terrorister skulle forsøke å ta seg inn i cockpit ved å bryte ned døra - dette ved hjelp av trykksensorer i dørkarmen som reagerer på stor kraft.

I etterpåklokskapens lys, når man vet at Germanwings-kapteinen forsøkte å ta seg inn i cockpit med en øks, hadde et slikt system reddet liv på tirsdag.

Det amerikanske militæret har også i lengre tid brukt denne teknologien i sine droner for både rekognosering og missilangrep. Sørensen mener at denne, såvel som flere andre mulige endringer, må diskuteres i etterspillet til katastrofen.

- De brutale menneskelige konsekvensene er den viktigste lærdommen fra denne katastrofen. Nå må man sette i gang et omfattende arbeid for å finne ut hvordan man kan hindre at dette skjer igjen. Både teknologiløsninger som denne, samt pilotenes situasjon må på bordet, sier Sørensen.

Boeing hevdet ifølge Daily Mail i 2006 at denne teknologien kunne vært installert i alle verdens fly innen 2010, men så ble aldri tilfellet. Bransjen er nemlig skeptisk til fjernstyringsteknologien.

Skeptisk En talsperson for British Airline Pilot Association (BALPA) har tidligere gitt uttrykk for sin frykt og skepsis knyttet til den nye teknologien.

- Ved å ha minst to piloter på hvert fly har man gjort det å fly til en utrolig trygg form for offentlig transport. Fokuset i etterkant av denne tragiske hendelsen må først og fremst være at begge pilotene skal ha tilgang til cockpit til enhver tid. Men i dette arbeidet må vi være forsiktige så vi ikke lager nye sikkerhetsrisikoer. Et eksempel på det er sårbarheten til et fjernstyrt passasjerfly, sier han.

Sikkerhetsanalytiker, Chris Yates, sier også til den britiske avisa at det har vært mange stemmer som tatt til ordet for fjernstyrte fly etter 9/11, men også han ser sikkerhetsproblemene som kan oppstå. Han legger ekstra vekt på muligheten for hacking og dataangrep.

- Det har bestandig eksistert et ønske om å være i stand til å fly passasjerfly fra bakken, men bransjen selv har satt en effektiv stopper for dette - først og fremst på grunn av sikkerhetshensyn. Personlig ville heller ikke jeg følt meg komfortabel i et fly hvor kontrollen kunne bli tatt vekk fra piloten ved hjelp av et par tastetrykk, sier han.

- Teknologien finnes Morten Kjellesvig er leder for flyforum og har lang erfaring med havarietterforskning. Han sier til Dagbladet at selv om teknologien eksisterer, er det langt fram til en faktisk implementering av denne. Ikke minst med tanke på sikkerhetsaspektet.

- Teknologien finnes, men det er ikke noen enkel «fix» om slikt utstyr skal inn i samtlige fly. Og så er det et annet aspekt også. Hva om han på bakken er en terrorist? Da kan han ta fem fly istedet for ett.

Han mener også at man må ta seg tid til å finne fram til den mest hensiktsmessige løsningen. At man ikke skal kaste ut den solide døra inn til cockpit bare fordi den var i veien i dette tilfellet.

- Den døra har kanskje drept 150 mennesker i denne ulykken, men den har også reddet kanskje så mange som 10 000 med tanke på at man har forhindret terror. Ja, så fikk den en bieffekt. Absolutt. Det skal vi ikke legge skjul på. Jeg tror vi må bruke litt tid nå før vi iverksetter tiltak og jeg ønsker diskusjonen velkommen.