- Denne ulykken burde aldri skjedd

Sønnene til Finn Evensen legger skylden for kollisjonen på «Doris».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Denne ulykken burde aldri ha skjedd. «Doris» hadde tid nok til å forhindre en kollisjon.

Det sier Eindride Lauritzen (35), en av sønnene til den omkomne fiskeskipperen Finn Bertram Evensen (54), til NTB. Sammen med broren Daniel Nygård (27) fulgte Eindride hele sjøforklaringen i Molde fredag. Brødrene legger det hele og fulle ansvaret for ulykken på kjemikalietankeren «Doris».

- Hadde tid


Eindride Lauritzen sier at han egentlig sitter igjen med flere spørsmål enn svar etter sjøforklaringen, men han har én ting helt klart for seg:

Da «Doris» oppdaget «Skarbak» på Buadjupet, var avstanden mellom båtene 1,35 nautiske mil, tilsvarende 2,5 kilometer. I tid tilsvarer avstanden fem minutters seilas for «Doris».

- Når «Doris» da har vikeplikt fra styrbord, kunne de enten gjøre en manøver i god tid for å forhindre kollisjon eller de kunne avtale med den andre båten - som hadde retten på sin side - om hvem som skulle vike unna. Det ble ikke gjort noen slik avtale, sier Lauritzen.

Han mener at dersom sjøveisreglene hadde blitt fulgt, ville ulykken aldri ha skjedd. Han legger dermed alt ansvar på kapteinen og overstyrmannen på «Doris» for det som skjedde tirsdag kveld, da faren omkom.

- Far har vært kaptein på større skip tidligere, og han har lang erfaring på sjøen. Her var det to nyttefartøyer som møttes. «Skarbak» var heller ingen småbåt, sier Eindride Lauritzen.

De takker alle som deltok i leteaksjonen.

- Det er godt for oss å vite at alt som gjøres kunne for å finne far ble gjort, sier de to brødrene.


Plasserer skyld
Etter sjøforklaringen ønsker sjøfartsinspektør Nils-Ivar Sørdal ikke å plassere skyld. Han sier til NTB at alle fakta nå vil bli gjennomgått før det trekkes en konklusjon. Politiadvokat Jørgen Sarnes sier til NTB at påtalemyndigheten vil bistå sjøfartsinspektøren i det videre arbeidet.

Administrerende direktør Geir Mjelde i rederiet Utkilen AS, som eier «Doris», skjermet kapteinen og overstyrmannen fra et stort medieoppbud under sjøforklaringen. Han ba om at de to ikke ble fotografert eller intervjuet, og begrunnet dette med at de tok ulykken veldig tungt.

Mjelde mener at det er flere forhold enn styrbord-babord-regelen som må telle med i vurderingen av skyldspørsmålet. Han sier til NTB at kapteinen og overstyrmannen hadde alle forutsetninger til å vurdere situasjonen og ta de nødvendige avgjørelsene.

DELT I TO: En del av sjarken Skarbak er heist på land. Den ble delt i to da den kolliderte med tankeren Doris tirsdag kveld. Foto: Kjell Herskedal/Scanpix
DELT I TO: En del av sjarken Skarbak er heist på land. Den ble delt i to da den kolliderte med tankeren Doris tirsdag kveld. Foto: Kjell Herskedal/Scanpix Vis mer

Til stede under sjøforklaringen var også avdelingslederen i norsk sjøoffisersforbund, Asbjørn Furnes. Han sier til NTB at kollisjonen på Buadjupet tirsdag kveld åpenbart kom som en følge av en rekke misforståelser mellom de to båtene.

(NTB)

LEGGER SKYLDEN PÅ DORIS: Sønnene til den omkomne fiskeren Finn Bertram Evensen, Eindride Lauritzen (t.v.) og Daniel Nygård, legger alt ansvaret for at kollisjonen skjedde på tankeren Doris.